Millionsatsning på samfundskontakt
19,5 millioner kroner til charmeoffensiv
Landbruget vil de kommende år satse kraftigt på at få danskerne ud og opleve landmandens hverdag på tæt hold. Landbrugsraadet bevilgede således på sit møde onsdag 6,5 millioner kroner om året, foreløbig i tre år, til projektet Åbent Landbrug, som er en markant styrkelse af aktiviteterne rettet mod omverdenen.
- Vi kan se et stigende behov for, at befolkningen med egne øjne ser, hvad der er dagens virkelighed i landbruget. Myterne om vores erhverv er mange, og de udryddes bedst ved, at folk selv kommer ud og ser, hvad der sker. Det moderne landbrug forbedrer på en lang række områder dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og miljøindsatsen. Det vil vi gerne vise frem, og vi vil desuden gerne have en direkte og åben dialog med resten af befolkningen, siger Landbrugsraadets præsident Peter Gæmelke.
Beslutningen i Landbrugsraadet var udgangen på halvandet års intern drøftelse af landbrugets image og forhold til omverdenen. På et tidspunkt var der forslag om en massiv holdningspåvirkning gennem tv-kampagner, men udgangen blev altså en markant styrkelse af besøgsaktiviteterne.
I Åbent Landbrug opereres også med en særlig indsats i forhold til storbyerne, ligesom den enkelte landmand gennem projektet skal sikres større opbakning og inspiration til selv at afvikle gårdbesøg.
- Der udføres allerede et meget stort frivilligt arbejde rundt omkring for at skabe forståelse for erhvervet i omverdenen. Det er denne indsats, vi gerne vil bakke op og forstærke med det nye projekt, siger Peter Gæmelke.