Danish Crown om ny USA-told: - Vi ærgrer os
Slagterigiganten Danish Crown forventer ikke markante konsekvenser for salget af ribben i USA trods ny EU-USA-told. Arla forholder sig imidlertid afventende.

Kamben, der går under navnet »baby back ribs« i USA, forventes at klare sig nogenlunde gennem tolden hos Danish Crown. Foto: Pickpik
Den danske slagterigigant Danish Crown nedtoner konsekvenserne af den nye told på 15 procent, som EU og USA netop har aftalt.
Det beretter Børsen.
Især salget af kamben – en særlig populær udskæring hos amerikanske restauranter, der går under navnet »baby back ribs« – forventes at klare sig nogenlunde.
- Vi ærgrer os over den nye told, som lægger 15 procent oven i prisen – ikke mindst på vegne af vores kunder, som vi i de fleste tilfælde har handlet med i årtier. Men lige netop kamben tror vi ikke, påvirkes markant, da kunderne i vidt omfang findes i foodservicesektoren og er blandt de kunder, som har den bedste avance, siger pressechef hos Danish Crown Jens Hansen til mediet.
Eksporten til USA udgør blot én procent af koncernens omsætning på knap 68 milliarder kroner årligt, svarende til ca. 700 millioner kroner.
Danish Crown sælger bl.a. spegepølser, dåseprodukter og kamben i USA. Ifølge Jens Hansen er det for tidligt at sige, om den nye told får bredere konsekvenser, men alternative markeder kan komme i spil.
Børsen har forsøgt at få en udtalelse fra mejerigiganten Arla, men det er imidlertid »for tidligt« at sige noget.
Arla Foods har produktion bag den amerikanske toldmur, men eksporterer bl.a. Lurpak til USA.