Vil nedlægge 150 funktionærstillinger: DLG mere end halverer bundlinjen i første halvår
Udfordringer i Enorm Biofactory og svære markedsforhold på kornområdet har påvirket DLG Groups resultater i første halvår. Fokus er på at forbedre konkurrenceevnen i kerneforretningen og fremtidssikre koncernen gennem transformationsprogrammet ReGen.

DLG fremviser halvårsregnskab med vækst i omsætning, men fald i resultat før skat. Arkivfoto: Daniel Barber
52 millioner kroner.
Så meget er DLG’s bundlinje før skat faldet i første halvår 2025, når man måler mod samme periode året før. Det til trods for, at koncernen har leveret fremgang på omsætningen, der er steget fra 29,8 milliarder kroner i første halvår af 2024 til 31,1 milliarder i 2025.
Det fremgår af det nyligt offentliggjorte halvårsregnskab fra Danmarks største grovvareselskab.
EBITDA faldt med 75 millioner fra 950 millioner i første halvår 2024 til 875 millioner i første halvår 2025. Faldet skyldes en nedskrivning som følge af rekonstruktionen af Enorm Biofactory samt udfordrede kornmarkeder i første halvår, mens resultatet før skat landede på 31 millioner mod 83 millioner i samme periode sidste år, fremgår det af en pressemeddelelse.
Tilbagegangen og udfordringerne i halvåret får DLG til at nedlægge cirka 150 funktionærstillinger »i løbet af 2025« – med fuld effekt fra 2026. Desuden vil koncernen implementere en ny driftsmodel, som giver skala-fordele og styrker organisationens funktioner, så transformationens fulde potentiale kan blive realiseret.
- Vi træffer de nødvendige og svære beslutninger, der skal til for at fremtidssikre DLG Group. Det er aldrig let at sige farvel til værdsatte kolleger. Vi gør det med respekt og taknemmelighed for deres indsats, siger koncerndirektør Peter Giørtz-Carlsen.
Utilfredse med resultaterne
Tilbagegangen på bundlinjen sker til trods for, at DLG i første halvår af 2025 lancerede et treårigt transformationsprogram, »ReGen«.
- Vi så en stabil udvikling på tværs af flere af vores kerneforretningsområder, hvilket bidrog positivt til driftsresultatet i kerneforretningen. Resultaterne lever dog ikke op til vores ambitioner og det potentiale, vi ved, DLG Group rummer, siger Peter Giørtz-Carlsen og fortsætter:
- Vores hovedfokus er fortsat at skabe større værdi ved at skærpe fokus og blive mere konkurrencedygtige. Derfor har vi lanceret ReGen, som skal fremtidssikre DLG Group ved at øge effektiviteten, styrke konkurrenceevnen og accelerere værdiskabelsen.
Fokus på oprydning
Mens Peter Giørtz-Carlsen understreger, at resultaterne i første halvdel af 2025 ikke har levet op til ambitionerne og potentialet i DLG, forklarer han ligeledes, at indeværende år bliver et år med fokus på oprydning og transformation.
- 2025 er et transitionsår, hvor vi rydder op og investerer i transformationen for at styrke kerneforretningen. Vi har identificeret vores fulde potentiale, vores plan er klar, og vi er overbeviste om, at den retning vi har sat, vil skabe fundamentet for bedre og mere stabile resultater i fremtiden, lyder det fra koncerndirektøren, der tilføjer:
- En transformation af denne størrelse tager tid og kræver en målrettet indsats. Vi arbejder fokuseret på at nå vores mål og eksekverer med disciplin for at sikre langsigtet værdiskabelse for vores ejere.
God start i kerneforretningssegmenterne
I forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet fremgår det, at DLG oplevede en generelt god performance i Agriculture Business Group, men at de udfordrende globale kornmarkeder i første halvår havde en negativ indvirkning.
Svenska Foder og DanÆg har ligeledes haft en god start på året, ligesom Animal Nutrition Business Group (Vilofoss) har leveret en solid præstation.
På trods af at produktionssammensætningen ændrede sig som følge af skiftende og volatile markedsforhold, leverede Energy Business Group også et stabilt resultat i første halvdel af 2025, og man forventer, at udviklingen vil fortsætte gennem 2025.
Housing Business Group har brugt første del af året på at stabilisere resultaterne efter et udfordrende 2024. Det har betydet en målrettet indsats på at tilpasse forretningen til nye markedsvilkår.
Peter Giørtz-Carlsen glæder sig over den positive start på året i flere af kerneforretningssegmenterne.
- Det er positivt, at størstedelen af vores underliggende kerneaktiviteter præsterer godt, mens de primære udfordringer i første halvår er relateret til aktiviteter uden for kerneforretningen. Det er fortsat en væsentlig strategisk prioritet at styrke kerneforretningen, siger han.

Peter Giørtz-Carlsen er koncerndirektør i DLG. Arkivfoto
ReGen godt fra start
DLG iværksatte i maj sit transformationsprogram ReGen, der skal sikre en mere fokuseret, strømlinet og konkurrencedygtig forretning.
Koncernen har sat som mål at realisere 1 milliard kroner i brutto-EBITDA-forbedringer inden for tre år, hvoraf 600 millioner bliver strategisk investeret for at muliggøre og opretholde transformationen. Og den første bølge af initiativer, der skal muliggøre den langsigtede transformation er allerede ved at blive implementeret.
For at tilpasse sig udviklingen i markedet vil DLG over de næste tre år tage omkring 30 procent af lokationerne i Agriculture Business Group ud af drift. Målet er at fremtidssikre lokationsstrukturen, så den styrker konkurrenceevnen og imødekommer de ændrede behov hos ejere og kunder – med mindst mulig påvirkning for dem.
Udfordrende og utilfredsstillende år
I løbet af det første halvår har ledelsen hos DLG set flere elementer af forretningen bevæge sig i den rigtige retning, ligesom høstudbyttet forventes at stige på tværs af Europa.
Ikke desto mindre ser man fortsat, at kornmarkederne er pressede grundet lave priser. Netop derfor har man døbt 2025 for et »transitionsår«, hvor hver en sten bliver vendt i forbindelse med selskabets ReGen-program, der skal gøre DLG klar til fremtiden. En proces der på den korte bane vil medføre yderligere tilpasninger.
- På den baggrund forventer vi, at 2025 bliver et udfordrende og utilfredsstillende år set fra et finansielt synspunkt. Det er imidlertid tiltag, der er nødvendige for at skabe fundamentet for bedre og mere stabile resultater i fremtiden. Vi fokuserer på at styrke vores kerneforretning og sikre, at transformationen fortsætter med at skabe langsigtet værdi, siger Peter Giørtz-Carlsen.