Stigning på 4 procent: Norsk andelsmejeri leverer 6,3 mia. i omsætning
Tine Gruppa oplevede en vækst i omsætningen på 4 procent i anden tertialperiode af 2025 sammenlignet med samme periode sidste år. Det samlede overskud endte på 991 millioner norske kroner, svarende til 580 millioner danske kroner.

Det norske andelsmejeri Tine har oplevet en stigning på fire procent i anden tertialperiode af 2025 sammenlignet med samme periode sidste år. Foto: Tine
Det norske andelsmejeri Tine omsatte for 9,9 milliarder norske kroner (6,3 milliarder danske kroner) i anden tertialperiode af 2025, hvilket er en stigning på fire procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Overskuddet før skat landede på 911 millioner norske kroner (580 millioner danske kroner) og var drevet af højere salg af smagsat mælk, yoghurt og is samt prisjusteringer, der skulle dække stigende omkostninger.
Ann-Beth Freuchen, adm. direktør i Tine, fremhæver en tydelig forbrugertendens mod naturlige råvarer som en central vækstfaktor.
- Vi ser en positiv udvikling i salget af mejeriprodukter fra dagligvarebutikker. Samtidig oplever vi, at mejeriprodukter vinder en tydeligere plads i folks bevidsthed. Dette hænger sammen med en stærk naturlighedstendens, hvor flere ønske rene og naturlige råvarer, siger hun i en pressemeddelelse og tilføjer:
- Mejeriprodukter passer godt ind her, og det giver os en god position til yderligere vækst.
Samtidig advarer direktøren om, at overskuddet af mælk efter forhøjede kvoter svækker rentabiliteten.
- Efter en periode med mælkemangel sidste år blev de statsligt fastansatte mælkekvoter forhøjet. Højt mælkeudbud kombineret med en efterspørgsel, der ikke vokser så meget som forudset, har ført til et overskud af mælk, siger Ann-Beth Freuchen og fortsætter:
- Det er positivt, at den norske mælkeproduktion klarer sig godt, mens et overskud bidrager til at svække rentabiliteten i Tines industri. Vi forventer, at dette vil justeres med reducerede kvoter næste år.
De norske datterselskaber voksede med 4,7 procent, især takket være en rekordvarm sommer og stærkt salg af Diplom-Is. Internationalt steg omsætningen med 3,6 procent, men blev også udfordret af told, valutakurser og råvarepriser.