Arla nedjusterer forventningerne
Den usikre økonomiske situation skaber usikkerhed hos Arla omkring udsigterne til et godt 2023.

Arla ser fortsat ind i et usikkert marked, men administrerende direktør Peder Tuborg ser dog også positive tegn for resten af 2023. Arkivfoto: Victor Juul Grønbæk
I sidste måned offentliggjorde Arla sit halvårsregnskab for første halvdel af 2023. Regnskabet viser, at Arla i de første seks måneder af 2023 har leveret et nettoresultat på 103 millioner euro, hvilket svarer til 1,5 procent af omsætningen i første halvdel af 2023. Det er en tilbagegang, sammenlignet med 3,0 procent i samme periode i det historiske rekordår 2022.
Regnskabet kommer i et usikkert økonomisk landskab, for krig i Europa og høj inflation har i høj grad påvirket andelsselskabets mulighed for at sikre en høj indtjening til andelshaverne, altså mælkeproducenterne.
Usikre udsigter
Men selv om der er tegn på, at markedet er på vej til at finde mere balance, og at inflationen vil bløde op i andet havdel af året, er udsigterne fortsat præget af usikkerhed, erkender selskabet.
- Vi forventer, at inflationen og dens indflydelse på forbrugsmønstrene fortsat vil præge resten af 2023 ved at lægge pres på volumenerne for brandede produkter på de fleste markeder. Vi forventer dog, at en stigning i den underliggende kategorivækst vil bidrage til et langsomt opsving i væksten for brandede produkter, siger Arla Foods' adm. direktør, Peder Tuborgh.
Nedjusterer forventninger
Arla har nedjusteret forventningerne til omsætningen for hele året til 13,2-13,7 milliarder euro og forventer at levere et overskud i intervallet 2,8-3,0 procent af omsætningen.
Det er en indsnævring fra 2,8-3,2 procent og giver mulighed for efterbetaling i overensstemmelse med konsolideringspolitikken.