Klar til fremtiden med et overblik over din landbrugsvirksomhed

Vi ved ikke, hvad fremtiden bringer. Men vi kender fortiden og kan lære af den. Med et gennemarbejdet virksomhedsoverblik kan du bringe din landbrugsvirksomhed fremad, hvad enten det er en mindre nicheproduktion eller en større fødevareproducent.

Foto: Colourbox

Af Torben Lunding Madsen, virksomhedsrådgiver, LandboSyd

 

At etablere sig på sit første landbrug er for alle landmænd en af de største beslutninger i livet. Friheden – og bøvlet – ved at være selvstændig, naturen og dyrene – det hele trækker.

Det er unikt og stadig en livsstil at være selvstændig, om end vi ikke må glemme, at det er en forretning, hvor bundlinjen tæller. Og drømmen bliver bare bedre, når der er økonomi i foretagendet og gode perspektiver.

Ét er økonomien i driften. Den er selvfølgelig individuel og afhængig af produktionsform, afsætning, konjunkturer og ledelse.

Den basale økonomi skal være på plads. Økonomien skal være robust og have stødpude til at klare konjunkturudsving. Nogle gange er det lettere sagt end gjort.

Som økonom kan vi antage os ud af mange problemstillinger. Det vil jeg også gøre for nærværende. Jeg forudsætter økonomien er god, afkast er godt, og der er en fornuftig soliditet og en tilfredsstillende likviditet. Der mangler dog noget i min verden: Et virksomhedsoverblik.

Ro i maven med overblik

I LandboSyd mener vi, at det skaber værdi at udvikle et virksomhedsoverblik sammen med dig. Et virksomhedsoverblik, der fortæller om dig, din familie og dit landbrug.

Virksomhedsoverblikket er dit produkt, og det er helt op til dig at beslutte, hvad du gerne vil vise frem. Det kan være billeder fra ejendommen og dagligdagen, beskrivelse af virksomhedens historie, ejerne og familien.

Målet er, at dine omgivelser og dine samarbejdspartnere ved, hvad du og virksomheden har af værdier, og hvor I vil bevæge jer hen.

Dele af virksomhedsoverblikket er rene facts, som der egentlig ikke kan arbejdes yderligere med; det kan være hvilken produktion, der er tale om, eller hvornår ejendommen er overtaget.

Værdier – og nekrologer

Virksomhedsoverblikket fortæller også, hvilke værdier der er virksomheden – og ikke mindst en grundig udformet mission og vision for virksomheden.

Visionen fortæller, hvor virksomheden er på vej hen – og et åremål på hvor lang tid, der vil gå, inden den kommer derhen. Missionen er lidt populært sagt virksomhedens nekrolog. Hvad vil du gerne, at dit landbrug er kendt for, hvis det døde i morgen?

Værdierne, missionen og visionen skal være gennemarbejdede og ”trykprøvede”, så de holder, også når der kommer en høj- eller lavkonjunktur.

Værdierne for virksomheden er også meget interessante at få sat ord på. Hvorfor arbejdes der, som der gør, på virksomheden?

Tænkes der for eksempel generelt i bæredygtig produktion og økonomi, og hvordan kommer det til udtryk på virksomheden. Værdierne kan være mange og skal ligesom missionen og visionen kunne fortælle relevante interessenter som fx naboer, familie, aftagerne af produkter og leverandører af produkter, hvad det er for en virksomhed, og hvad der lægges vægt på.

ESG og strategi

Ud over fundamentet – værdierne, missionen og visionen – er det relevant, at virksomhedsoverblikket også præsenterer virksomhedens ESG, finansieringsstrategi og evt. exitstrategi. Alt sammen med det formål at give et godt og gennemarbejdet overblik af virksomheden.

I LandboSyd kan vi sparre med dig om udformningen af dit virksomhedsoverblik. Et overblik, der kan være med til at drifte og udvikle dit landbrug.

Et overblik som skal genbesøges efter nogle år til sikring af, at det er opdateret og i trit med der, hvor din virksomhed er.

Et professionelt udarbejdet virksomhedsoverblik

tager udgangspunkt i dine ønsker og behov

giver overblik over produktion, ejerforhold mm.

viser synlig retning for virksomheden

kan indeholde økonomiske nøgletal

præsenterer ESG, finansieringsstrategi og evt. exitplan

indeholder billeder og grafer efter ønske

Læs også