Jagten på en forbedring af bunlinjen har sat skub i en øget dansk eksport til Filipinerne. Og i forgrunden for det nye eksporteventyr står Arla, skriver Børsen.

Hvor Arla for fem år siden sendte én container med mejeriprodukter om måneden til den folkerige øgruppe, er det tal nu øget til to-tre containere - om dagen. Filippinerne har ikke selv landbrugsjord, oplever en befolkningstilvækst på 1,5 milllioner om året, og har en årlig økonomisk vækst på 7-8 procent.

- Årsagen til, at Filippinerne er så interessant et marked for os, er, at deres egen produktion af mejerivarer er så godt som ikke eksisterende. Og derfor er de nødt til at importere 99 pct. af den type fødevarer. Ud af en befolkning på over 100 millioner udgør middelklassen knap en tredjedel. De er efterhånden ved at tjene så mange penge, at de begynder at interessere sig for naturlige og sunde fødevarer, og det kommer os til gode," siger Jens Christian Krog Nielsen, der er landechef for Arla i Filippinerne, til dagbladet Børsen.

Det er det flade europæiske marked, der har tvunget Arla ud i alternative afsætningsplaner.

- Lige nu er vi desiden hårdt ramt af kurstab på nogle af vores vigtigste markeder i Europa. Så hvis vi skal sikre indtjening til de danske mælkeproducenter, er vi nødt til at satse på markeder, hvor vi rent faktisk kan tjene penge. Og det kan vi altså i Filippinerne og andre lande i Asien, hvor der både er øget økonomisk vækst og efterspørgssel på lige præcis vores produkter, siger landechefen til avisen.

Det er primært landbrugsvarer og farmaceutiske produkter, der har drevet den danske eksportvækst i Filippinerne. Den danske vareeksport til landet er siden 2013 steget med 82 procent.

Finans