Fjerkræavlere inviterer forbrugere indenfor

Der skal være endnu mere åbenhed om fjerkræproduktionen i Danmark. Derfor søsætter L&F Fjerkræ en kampagne med videoklip fra produktionen.

Øget gennemsigtighed skal være med til at konsolidere fremtiden for danske fjerkræavlere. Det mener man hos L&F Fjerkræ, der torsdag afholdt fysisk årsmøde i Vingstedcenteret udenfor Vejle.

Derfor søsætter brancheforeningen i næste uge en kampagne, der skal overbevise forbrugere om det fokus på dyrevelfærd, som danske landmænd har ifølge formand for L&F Fjerkræ, Martin Hjort Jensen.

- Vi har ingenting at skjule. Derfor bliver jeg vred, når dyreaktivister laver hjemmevideo af produktioner, der ikke er at finde herhjemme eller er videoer fra produktionen, som den så ud for år tilbage, sagde Martin Hjort Jensen i sin beretning.

- Vi har jo intet at skjule

Og selv om danske landmænd har et stort fokus på dyrevelfærd, er det ifølge formanden ikke »sevet ordentligt ind« hos mennesker i storbyen. Og det skal der laves om på, mener formanden.

- Det bedste værn mod usandhed er åbenhed og oprigtighed – at vi åbner døren til forrummet og med stolthed viser vores virkelighed. Desuden kommer vi fra næste uge til at køre en digital kampagne, der skal vise vores forskellige produktioner frem med faktuelle oplysninger på en meget nøgtern måde, sagde Martin Hjort Jensen og fortsatte:

- Vi har jo intet at skjule.

Han tilføjede, at det ikke er forventningen, at kampagnen kommer til at ændre på »radikale dyreaktivisters holdning til dansk husdyrproduktion«, men mere er rettet mod dem, der kan se værdi i en dialog om fjerkræ- og ægproduktionen.

 

Må ikke gå til spilde

På årsmødet roste næstformand i L&F Fjerkræ og bestyrelsesmedlem i Danæg, Jens Skovgaard-Jensen, den dialogbaserede stil, som fødevareminister Rasmus Prehn (S) har anlagt politisk. Men der er ifølge næstformanden ikke nogen tvivl om, at fødevareministeren med tiden vil have udfaset produktionen af buræg. Og det kan give udfordringer.

- Som ægproducent er det vigtigt for mig, at en eventuel udfasning sker under de rigtige betingelser og med en ordentlighed, sagde Jens Skovgaard-Jensen og uddybede:

- Mange producenter investerede mange penge i nye berigede bure frem mod 2012. De investeringer må ikke gå til spilde. Vi hilser alle lejligheder velkomne til at diskutere vores produktion.

Og det har med tiden påvirket produktionen, mener næstformanden.

Overgangsperiode

- Når ret skal være ret, så har vi i denne sammenhæng ad flere omgange udviklet os og tilpasset vores produktion til det, der er blevet efterspurgt, men det koster os hver gang.

- Derfor kræver en fuldstændig omstilling en længere overgangsperiode, så de investeringer, der er foretaget i burægproduktionen, kan afskrives på fornuftig vis, lød det fra ham.

Gennemgangen af regnskabet viste, at L&F Fjerkræ kom ud af 2020 med et resultat på 110.000 kroner, 56.000 kroner mere end budgetteret.

Læs også