Fødevarevirksomheder reklamerer med ulovlige tekster
Når en virksomhed reklamerer for fødevarer, må den ikke fortælle, at en vare er »super næringsrig«, »styrker fordøjelsen« eller »reducerer muskelskader«. Forklaringen findes i anprisningsreglerne, der fastslår, at virksomhederne ikke må bruge usande eller udokumenterede påstande, når de omtaler for deres varer. I en landsdækkende kampagne har Fødevarestyrelsen undersøgt, om virksomhederne følger reglerne. 34 procent af virksomhederne fik sanktioner for at reklamere ulovligt på pakninger, skilte og digitale platforme. - Resultatet af vores kontroller er ikke acceptabelt, når hver tredje virksomhed fik sanktioner for at afgive usande eller upræcise oplysninger, som kan vildlede forbrugerne. Det er et tal, der er alt for højt, og som vi vil hjælpe virksomhederne med at rette op på, siger kontorchef i Fødevarestyrelsen, Henrik Dammand Nielsen. Anprisningsreglerne gælder i hele EU og skal sikre, at forbrugerne kun får oplysninger om ernæring og sundhed, der er dokumenteret videnskabeligt. I kontrolkampagnen har Fødevarestyrelsen set på anprisninger i 253 dagligvarebutikker, internetbutikker, importvirksomheder og kæder.