Norsk landmand droppede ekspertråd og har nu YouTube-succes
Eirik Solberg ville bruge YouTube til at finansiere drømmen om et simpelt liv på landet. I stedet blev det fællesskabet med seerne, der kom til at give mening. I dag følger næsten 50.000 med på hans kanal Norwegian Farm Life.

Siden starten på sin YouTube-karriere har Eirik Solberg fået opgraderet sit udstyr, mens han har renoveret på den gamle gård. Her er han ved den 100 år gamle lade, der er under genopbygning. Fotos: Eirik Solberg
Det er ikke længe siden, at Frank Erichsen tonede frem på DR1 med 22. sæson af Frank og Kastaniegården, tidligere kendt som Bonderøven. Tv-serien har været en af DR's største seersuccesser, og bliver blandt andet også vist på svensk tv.
Men Erichsen er ikke den eneste, der viser sit arbejde på gården frem. På YouTube kan man få indblik i livet på en gammel og tidligere forladt gård på øen Osterøy en times kørsel fra Bergen i det sydlige Norge.
Her bor Eirik Solberg med sin kone Marianne og deres to børn. De driver en lille gård med får, høns, grøntsager og drivhuse – og deler det hele med verden via YouTube-kanalen Norwegian Farm Life, som i skrivende stund har knap 50.000 følgere og tæt på 100 videoer.
Ramte muren
Men det har langt fra været en lige vej til succes.
- Da jeg fik 10 abonnenter, blev jeg næsten paranoid, når jeg var ude og handle. Kiggede ham dér på mig? Havde han set kanalen og genkendt mig, tænkte Solberg, der er uddannet ingeniør.
I starten var håbet, at YouTube kunne give en indtægt, så han kunne skrue ned for jobbet og bruge mere tid på gården. Han så videoer med eksperter, købte kurser, bøger og kameraudstyr. Men det hele tog mere tid, end det gav tilbage.
- Efter to år ramte jeg muren. Jeg udgav videoer hver uge, og det stjal al min tid. Eksperterne løj. De fleste, der starter en kanal, fejler. Eksperterne ville bare sælge deres produkter og holde folk som mig kørende, fordi de tjente på det, fortæller Eirik Solberg til Effektivt Landbrug.

Osterøy, hvor Eirik Solberg og familien bor, er præget af flot natur.
Overvejede at stoppe
På det tidspunkt havde han nået 3.000 abonnenter. Kanalen dækkede kun nogle af dens egne udgifter. Samtidig voksede hans familie, og gården – det egentlige mål – blev sat på pause.
- Kanalen fjernede mig fra gården i stedet for at bringe mig tættere på, og det gik ud over familien. Min kone og jeg satte os ned og talte om kanalens fremtid, siger han.
I den forbindelse udsendte Eirik Solberg videoen »Should we quit YouTube« (Bør vi droppe YouTube, red.). Spørgsmålet var reelt. Der var mange grunde til at stoppe: tid, energi, familie. Men også én væsentlig grund til at fortsætte.
- Nu er det en hobby. En god en. Og det er nok, fortæller han.
Ny strategi gav større effekt
Parret besluttede at lægge strategien om. Eirik afmeldte de digitale guruer og stoppede med at poste ugentligt. I stedet udkom han én gang om måneden – med længere, mere indholdsrige videoer.
Det viste sig at være en styrke. De månedlige videoer blev mere fokuserede, ærlige og fyldt med det, seerne faktisk gerne ville se: hverdagen, projekterne og det langsomme fremskridt.
- Videoerne handlede nu faktisk om at udvikle gården, og fordi jeg samlede klip fra hele måneden, blev de længere og fyldt med det, seerne gerne ville se, siger han.
Et af højdepunkterne er videoen om laden – et omfattende projekt, som Eirik Solberg stadig er i gang med. Han dokumenterer det hele selv: planlægning, materialer, byggeprocesser. Det er ikke færdigt – og netop derfor virker det.
Kunne ikke tro det
Den nye tilgang begyndte at bære frugt. Antallet af følgere steg – ikke eksplosivt, men støt. Så skete der noget, han aldrig havde forestillet sig.
- Jeg husker den dag, jeg i vantro så den første video passere 100.000 visninger.
Det blev en milepæl, der ændrede hans syn på projektet. Han havde ikke længere travlt med at »slå igennem«. I stedet handlede det om relationer, langsigtet arbejde – og om at finde ro i tempoet.
- Jeg opgav drømmen om at slå igennem – og fik noget andet. Relationer, passion, mening, fortæller han.
I starten af 2025 nåede Eirik Solberg endnu en milepæl. En én time lang video med tilbageblik på året 2024 blev hans største succes til dato. I skrivende stund er den blevet set over 552.000 gange.