Kampen for den røde ko: Første røde kalv født i Thailand i årtier
Den 23. juni blev et lille stykke dansk-thailandsk historie skrevet, da en rød dansk kviekalv så dagens lys på thailandsk jord - for første gang i årtier. Kalven er resultatet af en donation af embryoner fra VikingGenetics og markerer det nyeste kapitel i det mangeårige samarbejde mellem Danmark og Thailand, kendt som Red Cow Diplomacy.

Fotos: Landbrug & Fødevarer
Den røde malkeko har ikonisk status i Thailand - faktisk er det en rød ko, der pryder logoet på Thai-Denmark Milk, landets ældste mejeribrand. Og det er ikke tilfældigt, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.
Det hele begyndte med en donation af 39 danske røde malkekøer og én tyr i 1962. Donationen blev startskuddet til den første kommercielle mælkeproduktion i Thailand og til et samarbejde, der har varet mere end 60 år.
Et vedvarende venskab
Red Cow Diplomacy er et lysende eksempel på, hvordan landbrug, diplomati og kultur kan gå hånd i hånd. Fra kongeligt venskab og elefantgaver i 60’erne til moderne bæredygtighedsprojekter og genetiske fremskridt i dag – den røde ko står stadig som et levende symbol på det stærke bånd mellem Danmark og Thailand.
Den nyfødte kalv er det første synlige resultat af en nylig donation af befrugtede æg fra danske røde malkekøer - overdraget i forbindelse med en officiel ceremoni i Bangkok sidste år, hvor Red Cow Diplomacy blev fejret med deltagelse af både den danske ambassade, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer og den thailandske pendant Department of Livestock Development

- De røde malkekøer er en stor anerkendelse af den udvikling, som vi, sammen med Thailand, er i fuld gang med. Vi ønsker at vise, hvad der er muligt med nye løsninger inden for bæredygtighed, ressourceeffektivitet og grøn omstilling. Det vil vi i Danmark gerne bidrage til, siger Jens Munk Ebbesen, veterinærdirektør i Landbrug & Fødevarer.
Embryodonationen blev givet til Thai-Denmark Milk Saraburi af VikingGenetics. Med donationen ønsker man at styrke samarbejdet og samtidig vise, hvordan dansk kvæggenetik kan bidrage til moderne og bæredygtig mælkeproduktion.
- I VikingGenetics kender vi værdien af mangeårige samarbejder - avlsarbejde er i sig selv en opgave, der strækker sig over generationer. Vi er stolte over at støtte op om dette historiske projekt, som binder fortid, nutid og fremtid sammen, udtaler Louise Helmer, CEO i VikingGenetics.
Navnekonkurrence og offentlig fejring
Nu hvor kalven er født, er der sat gang i en navnekonkurrence, hvor thailandske borgere er inviteret til at komme med bud på, hvad den lille røde kalv skal hedde. Konkurrencen lanceres i samarbejde mellem Thai-Denmark Milk og den danske ambassade i Bangkok, og det endelige navn vil blive afsløret i løbet af august.