Den røde malkeko har ikonisk status i Thailand - faktisk er det en rød ko, der pryder logoet på Thai-Denmark Milk, landets ældste mejeribrand. Og det er ikke tilfældigt, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Det hele begyndte med en donation af 39 danske røde malkekøer og én tyr i 1962. Donationen blev startskuddet til den første kommercielle mælkeproduktion i Thailand og til et samarbejde, der har varet mere end 60 år.

Et vedvarende venskab

Red Cow Diplomacy er et lysende eksempel på, hvordan landbrug, diplomati og kultur kan gå hånd i hånd. Fra kongeligt venskab og elefantgaver i 60’erne til moderne bæredygtighedsprojekter og genetiske fremskridt i dag – den røde ko står stadig som et levende symbol på det stærke bånd mellem Danmark og Thailand.

Den nyfødte kalv er det første synlige resultat af en nylig donation af befrugtede æg fra danske røde malkekøer - overdraget i forbindelse med en officiel ceremoni i Bangkok sidste år, hvor Red Cow Diplomacy blev fejret med deltagelse af både den danske ambassade, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer og den thailandske pendant Department of Livestock Development

Red Cow Diplomacy - kort fortalt:

  • Startede i 1962 med en donation af 39 røde malkekøer fra Danmark til Thailand

  • Var startskuddet til Thailands første kommercielle mælkeproduktion

  • Thai-Denmark Milk, der står for 45 procent af Thailands mælkesalg, bærer en rød ko i sit logo

  • I 2023 blev samarbejdet officielt fejret i Bangkok med deltagelse af danske og thailandske repræsentanter

  • Den første kalv fra nye danske embryoner blev født 23. juni 2025

- De røde malkekøer er en stor anerkendelse af den udvikling, som vi, sammen med Thailand, er i fuld gang med. Vi ønsker at vise, hvad der er muligt med nye løsninger inden for bæredygtighed, ressourceeffektivitet og grøn omstilling. Det vil vi i Danmark gerne bidrage til, siger Jens Munk Ebbesen, veterinærdirektør i Landbrug & Fødevarer.

Embryodonationen blev givet til Thai-Denmark Milk Saraburi af VikingGenetics. Med donationen ønsker man at styrke samarbejdet og samtidig vise, hvordan dansk kvæggenetik kan bidrage til moderne og bæredygtig mælkeproduktion.

- I VikingGenetics kender vi værdien af mangeårige samarbejder - avlsarbejde er i sig selv en opgave, der strækker sig over generationer. Vi er stolte over at støtte op om dette historiske projekt, som binder fortid, nutid og fremtid sammen, udtaler Louise Helmer, CEO i VikingGenetics.

Navnekonkurrence og offentlig fejring

Nu hvor kalven er født, er der sat gang i en navnekonkurrence, hvor thailandske borgere er inviteret til at komme med bud på, hvad den lille røde kalv skal hedde. Konkurrencen lanceres i samarbejde mellem Thai-Denmark Milk og den danske ambassade i Bangkok, og det endelige navn vil blive afsløret i løbet af august.

Kvæg