Klovbeskærer udvider virksomheden med lastbil nummer fire

Bo's Klovpleje er landsdækkende og overtager næste år endnu et firma. Det gør, at teamet fra foråret består af 12 ansatte, som med fire lastbiler er klar til at ordne endnu flere klove.

Hovedparten af opgaverne handler om malkekvæg, men der kommer også jævnligt kødkvægsdyr i klovboksen. Næste år bliver tre lastbiler til fire, og den landsdækkende virksomhed, Bo's Klovpleje, får et team på 12 ansatte.

Bo’s Klovpleje, som holder til i Vrå ved Hjørring, overtager fra marts næste år Østjysk Klovpleje ved Horsens og udvider dermed endnu engang sin virksomhed.

Det har han, Bo Bruus Sørensen, gjort flere gange, siden han startede som selvstændig klovbeskærer tilbage i 2008. Dengang var han bare ham selv, mens han fra næste år kommer op på 12 ansatte og i alt fire lastbiler.

- Jeg har oplevet en stor efterspørgsel. Blandt andet fordi, der har været en høj gennemsnitsalder blandt klovbeskærere, som har gjort, at flere er stoppet. Og så har det vel også handlet om, at vi har og har haft et godt ry. Vi er kvalitetsbevidste, og det kan kunderne godt lide, siger Bo Bruus Sørensen.

Landsdækkende service

Bo’s Klovpleje kører overalt i Danmark.

- I dag har vi tre bokse i Ølgod til 350 køer, men vi er landsdækkende, konstaterer Bo Bruus Sørensen.

På en arbejdsdag kan en klovboks beskære mellem 100 og 120 køer.

Mens hovedopgaven er malkekvæg, er der også jævnligt kødkvæg i klovboksen, mens der også er tid til mere specielle opgaver, som når en flok søer skal have styr på bentøjet.

Større fokus på klove

Når Bo Bruus Sørensen tænker tilbage på sin start i faget, oplever han, at landmændene har fået et langt større fokus på køernes klove.

- Man kan sige, at de er blevet mere kvalitetsbevidste. Køerne skal præstere bedst muligt, og samtidig handler det i høj grad også om dyrevelfærd, og det fokus stiller også krav til os, siger Bo Bruus Sørensen, som derfor gør en dyd ud af at holde sig opdateret på området.

- Vi går meget op i både uddannelse og efteruddannelse. Vi skal hele tiden have fingeren på pulsen og kende til de nyeste teknikker, fortæller Bo, som glæder sig til, at lastbil nummer fire er klar, og endnu et hold kan komme afsted.

Læs også