Arla burde være mere åbne omkring de ændringer, de har lavet på produkter som Kærgården og deres piskefløde, mener Kjartan Poulsen.
På det seneste har det skabt overskrifter, at Arla har skåret på sine fedtprocenter.
Blandt andet er fedtprocenten i deres traditionelle piskefløde gået fra 38 til 36 procent, uden at forbrugerne på forhånd er blevet informeret om ændringerne.
Tidligere er det også kommet frem, at der er blevet tilsat mere vand til Kærgården.
Kunde afslører udvanding af Kærgården
Overfor Avisen Danmark forsvarer Arla sig med, at den primære årsag til ændringen af flødens fedtindhold er, at selskabet sammen med andre producenter og detailkæder har forpligtet sig til at skabe sundere fødevarer.
Til TV2 skriver Arla, at der er økonomiske fordele ved at nedsætte fedtindholdet i produktet.
- Jeg synes, det er lidt synd, at man ikke er mere ærlig omkring det, siger formanden for Landsforeningen Af Danske Mælkeproducenter, Kjartan Poulsen til Effektivt Landbrug.
- Vi er jo også stærke modstandere af, at man senere på året vil lancere en plantebaseret Lurpak, og at man måske ikke engang vil bruge olier fra Danmark. Så kan det da ikke være mere fjernt fra Lurpak, siger formanden, der mener, at det er »en stejl bakke«, Arla er på vej ned ad.
- Altså, at gå ud og sige, at man har lavet de her ændringer for forbrugernes skyld, det må jeg sige, er store ord, siger Kjartan Poulsen.
Også Forbrugerrådet Tænk har kritiseret Arlas fremgangsmåde, og efterlyser mere åbenhed om ændringerne i Avisen Danmark.