Dansk kalve-økonomi skal genstartes nu
Der skal handles nu, hvis den økonomisk yderst trængte danske kalvekødsproduktion skal reddes fremadrettet. Forleden samledes fagfolk og politikere hos en kalveproducent for at få sat ord på mulige initiativer og indsatser.

Et bredt panel af fagfolk indenfor landbrug og kvægbrug var ude og se på slagtekalve. Det var blandt andre fra venstre Asger Christensen, MEP, Svend Amstrup, slagtekalveproducent, Peder Pedersen, NNF, Christian Lund, L&F Kvæg og SLF-formand og i baggrunden Finn Klostermann, CEO, Danish Crown Beef.
For nylig havde en gruppe med repræsentanter fra både landbrug, slagteri, fagforbund og EU sat hinanden i stævne hos kalveproducent Svend Amstrup i Lintrup i Sydjylland for at diskutere ideer og initiativer til at genstarte økonomien i den danske kalveproduktion, ja, for den sags skyld hele oksekødsproduktionen.
Og der var bred enighed om, at der skal gøres noget nu. For med de seneste især to års noteringsnedgang i kalvepriserne har den igangværende corona-krise sat yderligere turbo på den negative udvikling, lød det fra deltagerne i mødet, der foruden Svend Amstrup også talte Finn Klostermann, Danish Crown Beef, Christian Lund, formand for L&F Kvæg og SLF-formand, Asger Christensen, medlem af EU-parlamentet, samt Peder Pedersen, NNF.
Igennem mere end to år har producenterne set noteringen falde med mere end to kroner pr. kg kød, og indtil videre har coronakrisen taget mindst 85 øre pr. kg.
Nye initiativer
Fremrykning af udbetalinger, klimamærkning af oksekød, bedre politisk sikrede rammevilkår, køb dansk kampagne og åbning af nye markeder var blot nogle af de initiativer, der blev nævnt og som er i spil for at hjælpe og styrke indtjeningen hos de danske slagtekalveproducenter og hele den danske oksekødssektor.
Alene et hak i EU-støtten omkring en regnefejl i de afkoblede præmier har betydet, at kalveproducenter har mistet omkring en kvart million kroner i snit – der er endda set eksempler på kalveproducenter, hvor beløbet har været op til 800.000 kroner.
Asger Christensen pegede på det arbejde, man både herhjemme og i EU er i gang med omkring klimamærkning af blandt andet dansk kød, der udmærker sig ved lavt CO2-aftryk.
For Peder Pedersen, NNF, handler det blandt andet om politisk sikring af rammevilkårene for landbruget, samt noget så ligetil som en »køb dansk kampagne«.
Danskerne skal vælge dansk og ikke udenlandsk, når der skal oksekød på middagsbordet – en tillid og interesse, som Peder Pedersen også tror vil smitte af ude verden.
Corona-nedlukninger har ramt hårdt
Ikke mindst nedlukningen af restaurant-, hotel-, turisme- og catering-markedet herhjemme, samt på de store markeder for dansk kalvekød som Italien, Spanien, Portugal og Grækenland, er noget der mærkes og gør ondt hos både slagtekalveproducenterne og hos Danish Crown Beef, kunne Finn Klostermann, CEO, konstatere på mødet.
Samtidig har de lukkede grænser mellem landene yderligere besværliggjort eksport og salg ud af landet.
Finn Klostermann lagde ikke skjul på, at en åbning af det store kinesiske marked for dansk oksekød, står højt på ønske- og prioriteringslisten for Danish Crown Beef.
Indtil videre vil parterne samle alle initiativerne i et idé-katalog, som man vil tage med videre i det politiske arbejde og præsentere for den politiske verden – herunder fødevareminister Mogens Jensen.
Alle parter understregede samtidig, at udspillet skal ses som en konstruktiv fremadrettet løsning for kalveproduktionen og hele oksekødsproduktionen, både nu og på den anden side af corona-krisen.