DET SIGES, AT man ikke kan slå markedet. Det er der desværre mange mennesker, som har måttet sande. Og tabene er enorme. Men at man ikke kan slå markedet, betyder naturligvis ikke, at man ikke skal forsøge at gøre så optimale handler som overhovedet muligt på markedspladsen.
I LANDBRUGET HANDLES der meget og for store beløb. Lige nu står afgrøderne landet over optimalt. Det skal vi glæde os over alle sammen. Men flotte afgrøder på marken er én ting. Først når høsten ligger i laden, kan vi lukke det kapitel og glæde os. Tænker nogle landmænd. Men helt sådan er det ikke. For hvis ikke det, der tegner til at blive en flot høst, sælges til den rigtige pris, er fine udbytter ikke nødvendigvis nogle, der også ses på bundlinjen.
SALG AF AFGRØDER er derfor lige så vigtigt som håndværket i marken. Det er bare ofte, at det er håndværket i marken, som har landmandens hovedinteresse. Det med køb og salg er nok en prioritet. Men måske ikke helt så stor en prioritet som alt det, der syner så flot på markerne lige nu.
DET SKAL MAN ikke skamme sig over. Mange blev sikkert primært landmand for at dyrke sine jorde og passe sine husdyr. Ikke for at være handelsmand og markedsanalytiker. Hvis det er tilfældet, er man nok i båd med mange kolleger. Men samtidig er det afgørende, at man allierer sig med nogen, som både kan og vil hjælpe med, at man får solgt så tæt på det optimale salgstidspunkt som muligt og købt ind på de rigtige tidspunkter.
I DAGENS AVIS advokeres for, at man får lagt en handelsstrategi med en handelsrådgiver. Et af argumenterne er, at priserne på korn eksempelvis varierer 25 procent på en sæson. Nogle gange endda mere. Og derfor kan alt det gode håndværk gå op i ingenting, hvis man ikke ofrer handelsarbejdet lige så meget opmærksomhed og seriøsitet som det praktiske håndværk.
INGEN KAN SOM nævnt slå markedet. I hvert fald ikke gang på gang. Men man kan sørge for, at man lægger skinner ud, som bevirker, at man bliver på sporet i sin handelsproces året igennem. Det betyder i praksis, at man overlader en del af beslutningerne til eksperter på basis af tekniske analyser af markedsudviklingen over tid. Og at man fravælger mavefornemmelser og tilfældige beslutninger.
DER ER NATURLIGVIS ingen garanti for, at man med en handelsstrategi rammer de optimale salgs- og købstidspunkter hver gang. Men risikoen for at man tager helt fejl af markedet reduceres beviseligt. Meget taler derfor for, at man allierer sig med professionelle markedsfolk, når bedriftens værdifulde produkter skal omsættes i et glubsk marked, der er fuld af professionelle folk. De skal mødes af et professionelt modspil. Og enhver bonde kan ikke løbe fra, at i det sekund, han sætter såmaskinen i jorden, er han også en del af et marked, han skal forsøge at få de bedste priser ud af.