Danskernes lyst til økologiske varer stiger
Helt nye tal viser, at danskerne i det kommende år forventer at købe mere økologi end i dag. Det er godt nyt for den danske økologisektor.

Foto: L&F
På trods af prisstigninger på fødevarer og energi viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer, at danskernes lyst til økologi fortsat er intakt.
Undersøgelsen viser, at især de unge forventer at købe mere økologi i de kommende år. Faktisk er det hele 18 procent af de 18-29-årige, der forventer at købe meget mere økologi, mens 38 procent forventer at købe lidt mere økologi over de næste tre år.
Ønsket om mere økologi gælder især, når det kommer til grøntsager, kød og kødpålæg, som mere end 50 procent forventer at købe mere af i en økologisk udgave om 1-3 år.
De nye tal glæder økologichef i Landbrug & Fødevarer Kirsten Lund Jensen.
- Forbrugerne blev ramt af en ny økonomisk virkelighed, da inflationen steg, og priserne på energi gik gennem taget sidste år. Dengang blev mange danskere tvunget til at gentænke deres forbrug og indkøb. Prisforskellen mellem de konventionelle og økologiske varer har for nogle betydet, at de økologiske varer i en periode blev valgt fra, og det ser nu ud til at vende. Det er også glædeligt, at mange forbrugere forventer at købe mere økologisk kød, som især har været hårdt ramt det seneste år.
Udfordringerne for de økologiske producenter er dog ikke ovre, og netop nu kæmper flere landmænd med den tørre sommer. Men undersøgelsen af de danske forbrugeres forventninger giver alligevel anledning til økologisk optimisme, mener Kirsten Lund Jensen.
- Det er naturligvis en god nyhed, at forbrugerne er på vej tilbage til de økologiske produkter. Hvis vi skal udvikle økologien, er vi afhængige af, at landmændene kan komme af med deres produkter og have en god og sund økonomi.
I 2022 var 12 procent af detailsalget økologisk (jf. Danmarks Statistik). Det gør Danmark til det land i verden, hvor andelen af økologiske varer er størst.
- Økologien står stærkt i Danmark, fordi den gennem mange år har oparbejdet en høj troværdighed og merværdi for forbrugerne. Virksomhederne har sammen med detailhandlen ligeledes været gode til at udvikle et bredt og varieret udbud af økologiske varer, og dette er givet vis også medvirkende til, at forbrugerne nu ser ud til atter at øge andelen af økologi i indkøbskurven, i takt med at rådighedsbeløbet til fødevarer igen stiger.