En ny, endelig regel med skrappere krav til kødprodukter, der er mærket som »Made in the USA«, bliver hilst velkommen af indenlandske kødproducenter, skriver The Hill.
Den nye regel påbyder, at kun kød-, fjerkræ- og æggeprodukter, der er født, opdrættet, slagtet og forarbejdet i USA, kan mærkes som »Made in the USA« eller »Product of USA« på deres emballage.
Derudover kræver den, at alle andre ingredienser i kødprodukter med USA-mærkater ud over krydderier og smagsstoffer skal være af indenlandsk oprindelse, og at al madforberedelse også skal være foregået i USA.
Den nye regel er frivillig, hvilket betyder, at virksomheder ikke behøver at sætte et USA-mærke på deres kødprodukt, hvis de ikke ønsker det.
- Dagens annoncering er et afgørende skridt mod forbrugerbeskyttelse, udtaler landbrugsminister Tom Vilsack i en erklæring.
Nogle republikanere har også bifaldet tiltaget, især dem fra stater, hvor kødproduktion udgør en stor del af økonomien.
- Dette regelskift er en sejr for amerikanske forbrugere og producenter, sagde South Dakota senator Mike Rounds (R) i en erklæring.
Andre industrigrupper og udenlandske regeringer er uenige og mener, at regelskiftet varsler gengældelse på det internationale handelsområde.
Regelskiftet er det seneste tegn på stigende protektionisme i amerikanske økonomiske politikker.