10 år med RTK i Danmark

Med fokus på landbrug ved vi hvor vigtigt det er, at udstyret virker i de korte sæsoner, hvor der er travlhed i marken. Case IH tilbyder nu RTK-kunderne gratis telefonsupport samt roaming på, som de eneste på markedet.

Det er i år ti år siden Case IH begyndte etableringen af det første landsdækkende RTK netværk henvendt til landbrugskunder i Danmark.

Dansk landbrug har altid været på forkant med den teknologiske udvikling inden for mange produktionsgrene, og især inden for markdrift, hvor strenge miljøkrav og begrænsede arealer er medvirkende til at danske landmænd får det absolut optimale ud af deres marker. Således var det også tilbage i 2008, da GPS og autostyring endnu ikke var standardudstyr, som det er i dag.

Det stigende ønske for effektiv og driftssikker autostyring ledte til behovet for et korrektionssignal med højest mulig præcision og størst mulig driftssikkerhed, og svaret var RTK (Real Time Kinematic). Derfor besluttede Case IH i 2008 at etablere RTK netværk i flere europæiske lande, hvoraf Danmark var det første.

For at opnå den bedst mulige dækning for landbruget, faldt valget i sin tid på at etablere et radiobaseret netværk. Der var på det tidspunkt modembaserede løsninger som bl.a. blev brugt af landmålere, men de mest blev brugt til stationære opgaver i byerne. De netværk der blev brugt til mobiltelefoni, var på det tidspunkt endnu forholdsvis ustabile, og dækningen i landområderne for dårlig, især ved spidsbelastning. Derfor var dette i første omgang ikke en egnet løsning.

Basestationer over hele landet

Etableringen af Case IH’s eget radiobaserede RTK netværk krævede opsætning af lokale basestationer og den første af disse blev sat op hos Eskelund på Fyn i sommeren 2008, og netværket blev endelig landsdækkende i 2010.

- Med basestationer over hele landet er det vigtigt, at kunne reagere hurtigt i tilfælde af evt. fejl eller nedbrud, f.eks. grundet strømafbrydelser, så landmændene i området altid kan holde deres RTK udstyr kørende. Derfor har Case IH forhandlerne vagt på de basestationer, der er i deres område, og hele netværket overvåges centralt fra vores kontor i Albertslund, ligesom vi tilbyder vores kunder gratis telefonsupport, forklarer Lars Grønlund, RTK Specialist, Case IH.

Gennem de ti år vores RTK netværk har eksisteret, har det været i konstant udvikling og fornyelse med løbende opdateringer og opgraderinger. Som oftest sker dette helt uden at vores kunder – hvoraf nogle har været med helt fra starten – mærker det i deres daglige brug af RTK-udstyr. Dog kræves det i enkelte tilfælde at kundens udstyr opgraderes, f.eks. når maskinen hvor RTK udstyret sidder på alligevel skal fornyes.

Læs også