I Randers ligger Agco Innovation Center, hvor to helt nye Valtra-traktorer indgår i tests og forsøg, der skal udvikle fremtidens landbrugsmaskiner. Traktorerne er en del af specielle markforsøg og tests, herunder harvedybde og tildelingskort.
- Modtagelsen af Valtra Q305 er spændende, især fordi traktoren er udstyret med den nye teknologi Smart Top Link, der automatisk justerer den hydrauliske topstang og forbedrer arbejdskvaliteten for trepunktsophængte redskaber, forklarer Jens Christian Jensen, agronomiteamleder hos Agro, som står for markforsøgene i Nordvesteuropa og arbejder fra innovationscentret i Randers.
- Teknologien blev første gang præsenteret på Agritechnica-udstillingen i Hannover sidste år og er kun et eksempel på de innovationer, der testes i marken, siger han.
Valtra Q305 er designet til at opfylde de skrappeste krav inden for landbrugsarbejde og er udstyret med funktioner som automatisk vending i forager, opgavestyring og dokumentation, variabel tildeling, sektionskontrol og et avanceret autostyringssystem. Disse funktioner er vitale for at måle afgrødeudbytte, kvaliteten af markarbejdet og generel effektivitet.
- Vores arbejde her på Agco Innovation Center fokuserer ikke blot på at udvikle ny teknologi, men også på at teste, hvordan disse innovationer kan gavne landmænd i praksis, pointerer Jens Christian Jensen.
Han refererer her til nylige tests, som en test af Valtras nye dæktryksregulering og et kommende større markforsøg med harvedybderegulering baseret på tildelingskort.
Kundedrevet udvikling
Agcos Smart AG-afdeling i Randers arbejder også med kundedrevet udvikling, hvor input fra landmænd spiller en central rolle.
- Sidste år udviklede vi på baggrund af kundeanbefalinger Unlimited View, et redskab der gør det nemmere at orientere sig i trafikken, uddyber Thomas Langer, Team Lead for Smart AG-afdelingen.
Den nyerhvervede Valtra N175 D vil blive brugt til at fortsætte udviklingen af denne og andre nye teknologier.
- Ved at deltage i udviklingen og få direkte feedback fra brugen i marken, får vi viden, som ikke kun forbedrer vores produkter, men også understøtter vores kunders arbejde, siger Janni Lysgaard, Marketing Specialist hos Valtra, og forsætter:
- Sidste år producerede vi, i samarbejde med FUSE-afdelingen, en video der fremhæver fordelene ved dæktryksregulering. Dette understreger vores engagement i at levere værdi til vores kunder.