- Vi har i disse dage fuld gang i vores to 36-meters gylleudlæggere og den nye Vredo selvkørende gyllevogn, fortæller Simon Ludvigsen, ejer af Døllefjelde Maskinstation på Lolland.

Gyllekørsel er en aktivitet, som han forventer kun vil stige i de nærmeste år.

Det er nemlig planerne om at udbygge biogassen på Lolland, som giver forventningen om, at der skal køres endnu mere gylle fremover.

- Et nyt biogasanlæg vil stå færdig næste år, som ikke kun kan aftage gylle. Desuden tænker Nature Energi stadig på et nyt anlæg på Nordfalster plus et par anlæg mere.

Så han er spændt på at se, hvordan al den biogas vil udvikle sig de nærmeste år.

- Derudover har vi også fire af vores lastbiler, som kører gylle, foruden vi spreder møg og har gang i flishugningen plus en del andre ting.

Hurtig bom og høj sugevne

På marken udenfor maskinstationens bygninger står den nye, selvkørende Vredo med udlægger-bommen slået ud.

- Den er 36 meter bred, men snart får vi den rettet til at kunne blænde af for hver 2,5 meter, så den kan køre alt under 36 meter. Derved kan for eksempel overlap i kiler undgås, når den kan lukkes ned hen ad bommen. Det er lidt nyt og revolutionerende.

10 millioner kroner skal lægges på bordet for at blive ejer af en sådan Vredo, der kan rumme 32 tons gylle. Og vejer 72 tons med fuld last.

- Det er sgu mange penge og vi har da også kigget et par år, inden vi nu har handlet. Det er en udgift på 100.000 kroner pr. måned. Men vi tror, den kan betale det.

Der er seks meget brede hjul med træk på alle hjul. Så der laves ingen spor af betydning.

- Det betyder meget med træk på alle hjul i forhold til en normal gyllevogn, som trækkes hen over jorden.

Bommen skydes parallelt sammen og det er betydeligt hurtigere, end når den skal klappes sammen.

- Vi er blevet virkelig glad for den, som jo er en mellemting mellem en udlægger og en gyllevogn, men er et alternativ til begge.

Endelig kan den suge 32 kubikmeter på halvandet minut, hvilket ikke mange andre kan.

Fremtidssikring

Som noget særligt er der ved at blive lavet en stor roekasse, der kan sættes på i stedet for tanken.

- Så kan den køre sukkerroer og bruges som pendlervogn. Det gør, at vi kan holde den i gang hele året, fortæller Simon Ludvigsen, der har den eneste Vredo på Lolland-Falster. På Sjælland kører der tre eksemplarer af de hollandske maskiner.

Han ser den som en fremtidssikring for maskinstationen.

- Vi vil det gyllekørsel. Det er vi stærke i, og der kommer mere hernede. Så vi arbejder på at få en 42 meter gylleudlægger i efteråret 2026. Det er den vej, det går.

Maskiner