Hos sprøjtespecialistfirmaet Brdr. Toft i Hammel har man de seneste år oplevet stadig stigende interesse fra hele landet for at opgradere velfungerende ældre sprøjter.

- Med de prisstigninger vi har set på nye sprøjter de seneste år, giver det rigtig god mening at se på opgradering af en eksisterende sprøjte, siger sprøjtespecialist Finn Søndergaard fra Brdr. Toft, og fortsætter:

- Hvis sprøjten er i mekanisk fornuftig stand og dækker behovet nogle år frem både med hensyn til bombredde og tankstørrelse, vil det oftest være yderst rentabelt at opgradere den.

Han fortæller, at de efterhånden stort set kun laver Isobus-opgraderinger. Isobus er så udbredt og har mange fordele, da man får en fælles platform på bedriften omkring præcisionslandbrug, ikke bare på sprøjten, men også andre redskaber som gødningsspreder, såmaskine, og så naturligvis autostyring.

Nyt ledningsnet

Hos Brdr. Toft arbejder man med en alsidig Isobus-løsning, som er velafprøvet, meget intuitiv i brug og med dansksproget menu. Med en Isobus-skærm i traktoren bliver det muligt at køre GPS-sektionskontrol, variabel tildeling efter tildelingskort samt spotsprøjtning.

- Vores Isobus-ECU har siddet på nye Bargam-sprøjter i nogle år, vi bruger den på vores mange fronttankløsninger, og vi har brugt den i flere år som opgraderingsløsning. Vi har rundet 400 kørende enheder med denne Isobus-ECU, så vi kan stå inde for holdbarheden, og vi har rutinen i support, siger Finn Søndergaard.

Med i pakken følger komplet nyt ledningsnet til sprøjten, både til styring af væske- og eventuelle hydraulikfunktioner.

- Vi oplever, at ældre sprøjter kan være »trætte« i ledningsnettet, og så er det ærgerligt at have investeret i ny computer, hvis man efterfølgende skal døje med ledningsfejl. Derfor indeholder vores løsning et komplet nyt ledningsnet. Det tager ganske vist lidt længere tid at montere, men til gengæld er det hele nyt fra ende til anden, siger sprøjtespecialisten.

Løsningen fra Brdr. Toft kan håndtere op til 13 sektioner plus endedyser, eller der kan køres på enkeltdyse-niveau med mulighed for automatisk dyseskifte. Håndtering af el-hydraulik op til ni funktioner er også muligt, ligesom hjulstyring, arbejdslys og rotorblink kan håndteres via Isobus.

Bomhøjdeautomatik er et populært tilvalg, når Brdr. Toft opgraderer ældre sprøjter.

Bomhøjdeautomatik er et populært tilvalg, når Brdr. Toft opgraderer ældre sprøjter.

Mere end bare elektronik

Hos Brdr. Toft er sprøjtespecialisten ikke bare et navn. De har noget at have det i, og de i eksperter i hele sprøjten, ikke bare elektronikken.

- Vi tager altid en dialog om muligheder og ønsker, og er den ældre sprøjte med få bomsektioner, kan det give mening at udvide antallet, så præcisionen bliver højere. Vi har de nødvendige komponenter på hylderne og i servicebilerne. Det vil sige både dyserør, fittings, ventiler, slanger og så videre, siger Finn Søndergaard.

Ofte er en del af opgraderingen også en generel servicering af sprøjten, herunder justering af bom og test af sprøjtens funktioner, eventuelt kombineret med et sprøjtesyn.

- Vi ser klart en fordel i, at vi er specialister i hele sprøjten og ikke bare elektronikken. De giver bedre muligheder for at få en velfungerende sprøjte hele vejen rundt, mener Finn Søndergaard.

Billigere end mange tror

Mange tror at sådan en omgang er en bekostelig affære, men det er faktisk ikke så galt. Et typisk kit med Isobus-ECU og komplet ledningsnet ligger i niveauet 22-24.000 kroner plus montering.

- For mange vil det være tilstrækkeligt, mens andre gerne vil have »hele pakken« og supplere med flere bomsektioner, bomhøjdeautomatik og fuld servicering af sprøjten, siger Finn Søndergaard.

Brdr. Toft tilbyder bomhøjdeautomatik både som stand-alone og Isobus med op til otte sensorer. Det er et meget fleksibelt og velafprøvet system som giver mulighed for stabil bomføring, naturligvis forudsat at mekanikken på sprøjten er i orden.

- Flere har investeret i omegnen af 100.000 kroner i en komplet opgradering og servicering ud fra den betragtning, at en nyere brugt sprøjte, der kan det samme, er sjælden at finde. Det koster normalt langt mere i bytte, derfor er investeringen meget rentabel – faktisk er det jo blot 20-25.000 kr. pr. år, hvis man kan se sig selv 4-5 år frem med en opgraderet sprøjte, siger Finn Søndergaard.

Finn Søndergaard fortæller, at man stort set kun laver Isobus-opgraderinger, da det giver mange andre fordele.

Finn Søndergaard fortæller, at man stort set kun laver Isobus-opgraderinger, da det giver mange andre fordele.

Også mulighed for pulserende dyser

- Vi oplever flere, der ønsker at tage skridtet videre end bare Isobus og GPS-sektionskontrol på sektionsniveau. Her er den pulserende PWM-teknologi det rigtige valg, mener Finn Søndergaard

Med pulserende dyser har sprøjten enkeltdyseluk, kurvekontrol og mulighed for stor variation i doseringen med ens dråbestørrelse, endda mulighed for variabel dosering på enkeltdyseniveau.

Med pulserende PWM-dyser, kan man med samme dyse og samme dråbestørrelse ændre doseringen cirka plus/minus 30 procent, hvis det er et lavfrekven-system som kan tilvælges vores standard Isobus-ECU til en meget fornuftig pris. Vælger man et højfrekvens-system som BbLeap, kan man ændre doseringen med plus/minus 50 procent. Men prisen er naturligvis også højere.

- De pulserende dysergiver unikke muligheder for at øge præcisionen og fleksibiliteten, når der spotsprøjtes og anvendes tildelingskort. Oven i hatten får man samtidig sektionskontrol, variabel dosering på enkeltdyseniveau og kurvekontrol, og faktisk til en ganske fornuftig merpris, siger Finn Søndergaard.

Maskiner