Karl Mertz samler kræfterne: Afdelinger lukkes og service rykker ud til kunden
Maskinforhandleren gennemfører en strategisk omlægning, hvor afdelinger samles og lukkes, medarbejdere flytter med, og servicen i stigende grad rykker ud til kunderne via mobile værksteder samtidig sættes der mere fokus på Fendt og Valtra, mens Massey Ferguson udfases.

Adm. direktør René Jensen, Karl Mertz, står i spidsen for en strategisk omlægning, hvor service i højere grad flytter ud til kunderne via rullende værksteder. Samtidig samles afdelingerne i færre, men stærkere enheder. Arkivfoto: Erik Hansen
Landbruget står foran store forandringer, og det får nu Karl Mertz til at justere både strategi og struktur. Maskinforhandleren samler sine aktiviteter i færre, men stærkere afdelinger samtidig med at der satses massivt på mobile service-løsninger og rullende værksteder, der skal bringe reparationer og vedligehold direkte ud til kunderne.
– Vi ser tydeligt, at bedrifterne bliver færre og større, og at fremtidens service i endnu højere grad vil være mobil, siger René Jensen, administrerende direktør for Karl Mertz A/S.
Han understreger, at ændringerne gennemføres for at sikre en robust organisation, der kan matche fremtidens behov.
Horreby og Rønnede lukkes
Som led i omstillingen lukkes afdelingen i Horreby, der samles med Sakskøbing, og Rønnede, der samles med Sorø. Dermed vil aktiviteterne fremover være koncentreret i Sakskøbing, Nakskov og Sorø.
– Beslutningen er ikke nem, men nødvendig. Vi handler ud fra rettidig omhu, så vi kan betjene kunderne bedst muligt fremover, siger René Jensen.
Alle medarbejdere fra Horreby og Rønnede får tilbud om at fortsætte i de øvrige afdelinger, så kunderne også fremover møder velkendte ansigter hos Karl Mertz.
Skift i maskinprogrammet
I juli 2025 stoppede Karl Mertz forhandlingen af Massey Ferguson-traktorer. Service til eksisterende kunder fortsætter dog, men en ny MF-forhandler i området vil fremover have bedre adgang til software og reservedele.
I stedet styrkes fokus på Fendt og Valtra, suppleret af øvrige maskiner og produkter, så forhandleren fortsat kan tilbyde et konkurrencedygtigt sortiment.
Ud over mobile service-løsninger tilbyder Karl Mertz kunderne at bestille reservedele direkte online. Varerne kan enten afhentes i afdelingerne eller leveres med fragtmand.
– Vi vil være en partner, der både er til stede på gårdspladsen og digitalt, så kunderne får fleksibilitet og sikkerhed i hverdagen, pointerer René Jensen.