Kunsten er at få varerne hjem
Mens der er glæde over stor efterspørgsel i Farmas’ have/park-afdeling, begynder maskinhandleren at kunne mærke de udfordringer, corona har givet i forsyningslinjerne.
Om det er coronanedlukninger og udbetalte feriepenge, der skal have hele æren, tør Bjarne Andersen, Farmas, ikke svare på, men i hvert fald kan han konstatere, at der har været og fortsat er tryk på i maskinhandlens have/park-afdeling.
- Vi har aldrig oplevet så meget run på have/park-afdelingen, som de seneste måneder. Fra 15. november og frem til jul solgte vi for eksempel lige så mange plæneklippere, som vi plejer at gøre i sommersæsonen. Og det var altså ikke kun de små maskiner, fortæller Bjarne Andersen, der fortsat oplever travlhed i afdeling.
- Der er stor efterspørgsel på have/park-grej, og lige nu er det i høj grad et spørgsmål om, hvem der kan levere de varer, der bliver efterspurgt, fortæller han.
- Selvom vi havde travlt sidste år, var der ikke problemer med at få nye varer hjem, men coronanedlukninger rundt omkring i verden har betydet, at flere leverandører har svært ved at skaffe komponenter til deres udstyr. Det kan vi mærke nu, og det giver blandt andet udfordringer i forhold til vores salg af motorsave, mens vi også har fået besked om, at vi kun kan få halvdelen af de havetraktorer med klippere nedenunder, vi havde booket, fortæller Farmas-sælgeren, der dog glæder sig over, at man har formået at følge med den store efterspørgsel på robotplæneklippere.
- Selvom fabrikken i England har været lukket fem-seks uger, får vi stadig alt vi har bestilt, konstaterer han.
- Der er stor efterspørgsel på have/park-grej, og lige nu er det i høj grad et spørgsmål om, hvem der kan levere de varer, der bliver efterspurgt.
Bjarne Andersen, Farmas