ATV’en er blevet til den professionelle kunde
Mens man forventer et forholdsvis stabilt salg i antallet af ATV’er, oplever J. Hundahl, at det er de store maskiner til den professionelle kunde, der har taget over fra de billigere modeller.
Søren Hundahl forventer at se endnu større salg af UTV’er over de kommende år.
Hos J. Hundahl, der har hovedsæde i Thisted og sælger ATV’er fra Polaris og Yamaha, ser medejer Søren Hundahl ikke ligefrem et boom i ATV-salget, men han har over de seneste år oplevet salget flytte sig fra de billige til de professionelle maskiner.
- Jeg vil ikke sige, vi sælger flere maskiner, men vi sælger flere af de større ATV’er, fordi folk har fået øjnene op for, at de billige modeller ikke er lavet til at udføre de opgaver, som kunden i dag forventer af sin maskine, fortæller han.
- Folk tænker mere i professionelle baner, når de køber en ATV i dag. Det er for at plante, slå brak og lave vildtpleje, hvor traktoren ikke kan komme frem, og det er for at skære kanter af hegnet eller til at transportere græstrimmer og motorsav, hvor man ikke kan komme frem på anden måde. Derfor er 90 procent af vores ATV-salg også til professionelle kunder, fortæller Søren Hundahl, der advarer sine kunder fra kun at se på prisen, når de investerer i nye maskiner.
- Måske kan man få en billigere ATV end vi kan levere fra de etablerede mærker, men man skal også tænke på det som en investering. Så køb nu noget ordentlig grej, som man også kan få en pris for om 10 år, og hvor man er sikker på, at der er service og backup, lyder opfordringen.
Masser af redskaber
Søren Hundahl ser især det store udvalg af redskaber som en af grundene til, at ATV’en er gået fra at være et stykke legetøj til at være en maskine til den professionelle bruger.
Især redskaber til udjævning af ridebaner og brakpudsere er populære.
- I dag vil stort set alle også have spil i begge ender, så ATV’en kan bruges til fritrækningsopgaver. Og så får mange indregistreret deres ATV som traktor, så den kan bruges til transport med en vogn bagpå. Der er rigtig mange muligheder, konstaterer maskinhandleren, der sælger flest ATV’er i klassen fra 450 til 700 kubik, mens der også ryger enkelte 1.000 kubik’ere afsted fra tid til anden. Langt de fleste bliver leveret med firhjulstræk.
UTV-boost på vej
Mens ATV’erne de seneste år er rykket en vægtklasse op, ser Søren Hundahl et stort potentiale i de såkaldte UTV’er, hvor man sidder bag et almindelig rat som i en traktor eller en bil og ikke skal skræve over en motorcykel for at komme af og på.
- Jeg tror, vi kommer til at se et boost i forhold til UTV’erne over de kommende år. De er nemme at komme ud og ind af, man kan sidde ved siden af hinanden og kan køre mange steder, hvor andre køretøjer ikke kan komme frem. Vi ser dem på landbrug, hvor folk kører fra ejendom til ejendom, mens vi også har solgt til offentlige steder, hvor de bliver brugt til at hente affald i områder, man ikke lige så let kan komme til med andre køretøjer, forklarer han.