Booster oppetiden med virtuel, tidstro teknisk support på arbejdsstedet

For at kunne diagnosticere og afhjælpe mulige problemer i maskinerne endnu hurtigere end hidtil gør Volvo Construction Equipment det nu muligt for forhandlernes teknikere at oprette direkte forbindelse til deres produktspecialister i back office samt til Volvos produkteksperter og teknikere, ved hjælp af live-video med udvidet virkelighed.

Via en tidstro teknisk support-app på deres mobiltelefon kan teknikerne starte et interaktivt videoopkald med forhandlerens back office-medarbejdere og om nødvendigt invitere en Volvo-produktekspert eller tekniker for at opnå større ekspertise til diagnosticering og afhjælpning af problemer. Selv de maskiner, der er konstrueret til at holde længst tid, vil ind i mellem komme ud for tekniske problemer, og et stærkt samarbejde mellem producenterne og forhandlerne er af grundlæggende betydning for at løse dem hurtigst muligt, så det ikke går ud over kundens produktivitet og omsætning.

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) giver forhandlernes teknikere i hele Europa, Mellemøsten, Afrika og Oceanien mulighed for at kommunikere direkte med Volvos produkteksperter og -teknikere, mens de befinder sig på arbejdsstedet.

Via en tidstro teknisk support-app på deres mobiltelefon kan teknikerne starte et interaktivt videoopkald med forhandlerens back office-medarbejdere og om nødvendigt invitere en Volvo-produktekspert eller tekniker for at opnå større ekspertise til diagnosticering og afhjælpning af problemer.

Teknologien med udvidet virkelighed gør det muligt for alle involverede parter at se lige netop det, som teknikerne på stedet ser, og pege på komponenter på skærmen. Det er desuden muligt at optage disse opkald og gemme dem som reference, hvis der kræves yderligere undersøgelser.

- Når en tekniker før i tiden havde brug for mere hjælp til at diagnosticere og afhjælpe et problem, ville han eller hun måske tage nogle billeder og drøfte det med kollegaer hos forhandleren eller ringe til Volvos produktsupportteam. Dette kunne medføre adskillige besøg på arbejdsstedet og frustrerende nedetid for kunden, forklarer Aram Ibrahim, Head of Uptime Support i Volvo CE i en pressemeddelelse.

- Nu kan teknikerne drage nytte af deres kollegaers ekspertise, som om de var ude hos kunden sammen med dem. Op til fire personer kan se og tale om den samme komponent, pege på bestemte ting på skærmen, komme med forslag om ting, der kan afprøves, og se maskinens adfærd i realtid. Vi gør fejlfindingen hurtigere, minimerer kørsel og får maskinen meget hurtigere i drift igen, fortsætter han.

Endnu tættere samarbejde

Selv de maskiner, der er konstrueret til at holde længst tid, vil ind i mellem komme ud for tekniske problemer, og et stærkt samarbejde mellem producenterne og forhandlerne er af grundlæggende betydning for at løse dem hurtigst muligt, så det ikke går ud over kundens produktivitet og omsætning.

Volvo CE og dets forhandlere bestræber et tæt og effektivt samarbejde som én udvidet virksomhed, og over de sidste par år har de implementeret et fælles sagshåndteringssystem. Dette har gjort det meget nemmere for forhandlerens serviceteknikere at få adgang til informationer og support samt vigtige tilbagemeldinger fra Volvos R&D-teams.

- Tidstro teknisk support er det næste trin i vores samarbejde for at sikre den højeste oppetid i vores branche. Det er også en del af vores digitaliseringsproces, og vi er spændte på at se, hvordan dette kan bane vejen for fremtidige teknologier, såsom smarte briller eller mulighed for at se indvendige strukturer. Men indtil videre vil den tidstro tekniske support forbedre vores effektivitet og maksimere maskinernes oppetid,”konkluderer Aram.

Se mere på Volvo CE's website for at få flere oplysninger om Volvos oppetidsservice.

Læs også