Høst-stop forbudt

Om det er en »gammel hund« eller en helt ny mejetærsker, skal driftsstop måles i minutter og ikke i timer, når Sørensen og Lynggaard rykker ud.

- Der er altid lige et par stykker, der ringer i de sidste uger op til høst og er kommet i tanke om, at mejetærskeren skal have service, men i år er vi bedre med end jeg kan huske, vi før har været, fortæller den ene halvdel af Sørensen og Lynggaards høst-service team, Rasmus Jespersen.

- En af grundene er, at vi blev enige om at give den gas sidste år lige efter høst mens det stadig var godt vejr og majshøsten endnu ikke var i gang. Derfor har vi været godt med hele vejen igennem, fortæller mejetærskemekanikeren, der er ved at gøre en solgt Case 8250 Axial Flow-demomaskine klar til kunden, da LandbrugNord kigger forbi værkstedet i Viborg.

Ture til Sjælland

Sammen med Marius Pedersen servicerer Rasmus Jespersen over 150 mejetærskere i løbet af året – primært Case-maskiner, men også enkelte Claas.

Og selvom Sørensen og Lynggaard holder til i Viborg, tager makkerparret mindst to gange om året en runde på Sjælland.

- Så pakker vi Man’en og tager en uge derovre. Vi har en tur i efteråret og en igen i foråret, mens der ofte falder et par ture mere af i løbet af sæsonen. Og så knokler vi ellers bare på. Vi nåede 10 eftersyn, da vi var afsted forleden, fortæller Rasmus Jespersen, der har fingrene i både gamle og nye maskiner.

- Jeg har lige været ude ved en gammel 1480 Axial Flow, som er lavet engang i starten af 80’erne. Den kører stadig fint. Så nogle gange kan vi godt tænke, om vi måske er lidt for gode til at holde de gamle hunde kørende i stedet for at få solgt nogle nye, griner Rasmus Jespersen.

Vigtigt eftermarked

Selvom der bliver holdt liv i mange ældre mejetærskere, får Rasmus Jespersen da også hvert år fingrene i nye maskiner, der skal sendes afsted til kunden.

- Vi sælger cirka én ny mejetærsker om året, og derudover har vi en aftale om at levere to nye mejetærskere til Frijsenborg hver andet år, fortæller mekanikeren, der dog ikke er i tvivl om, at salget ikke kan stå alene.

- Det er fint nok at sælge nye mejetærskere, men eftermarkedet er mindst lige så vigtigt. En kunde må aldrig nogensinde føle sig alene. Derfor gør jeg også meget ud af at ringe til kunderne, hvis jeg alligevel er i nærområdet og har fem minutter til at kigge forbi, hvis de kører, forklarer han.

Når det handler om igangsætning af nye maskiner, gælder det også om, at sætte den nye ejer grundigt ind i funktionerne.

- Jeg bliver siddende ved siden af chaufføren, indtil han selv siger »nu tror jeg, det er godt«. Jeg skal blive der, så længe, han har brug for det, så det skal aldrig være mig, der tænker, at nu har jeg siddet her længe nok, fastslår han.

Intens høst

Om det er en »gammel hund« eller en skinnende ny mejetærsker, der kører ud på marken, lyder mottoet fra værkstedet: »Vi måler ikke driftsstop i timer, men i minutter«.

- Når det er høsttid, er der ikke plads til at stå og vente på en mejetærsker, der ikke kan køre. Den skal bare fungere, og vi skal være klar, hvis der opstår problemer, fortæller Rasmus Jespersen, der derfor heller ikke altid når hjem i seng, før han skal afsted igen, når høsten står på.

- Det bliver nogle gange kun til fem minutter hen over skrivebordet, fortæller mejetærsker-mekanikeren, der sidste år blev vidne til en let høst, der dog stadig trak tænder ud på servicevognen.

- Jeg har aldrig prøvet noget lignende sidste år. Det var virkelig en intens høst. Det var tre uger, hvor vi arbejdede som sindssyge, og så var det overstået. Det var vildt. Det var en travl periode, men vi kom heldigvis igennem den uden de store nedbrud, fortæller han.

Hårde betingelser – utålmodige chauffører

Da der blev knoklet på højtryk, mens maskinerne kørte, har den lette høst gjort det efterfølgende arbejde en del nemmere for Rasmus Jespersen og Marius Pedersen.

- Man kan godt se, at de fleste mejetærskere er kommet let igennem høsten sidste år. Der er ikke samme slid, som vi nogle gange kan se. Og mens vejret i sig selv har stor indflydelse på, hvor hårdt mejetærskerne bliver belastede, giver svære høstbetingelser ofte også en mere utålmodig chauffør, der kører maskinen lidt hårdere, end når alting bare glider glat. Det er der, man for alvor begynder at slide på mejetærskeren, forklarer Rasmus Jespersen.

Hav blokken med

Ligegyldigt om mejetærskeren bliver presset eller ej, gør Rasmus Jespersen meget ud af at opdrage chaufførerne til at lægge mærke, hvordan maskineriet opfører sig i løbet af høsten.

- De skal have en blok med i kabinen, så de kan skrive ned, hvis der sker noget. Det kan være alt fra, at de ikke kan justere rotoromdrejningerne ordentligt til en funktion de måske savner, men ikke er klar over, om maskinen overhovedet kan. Det er umuligt at huske alt flere måneder efter, men når det er skrevet ned, kan vi let gennemgå det hele uden at skulle til at gruble over, om der ikke var et eller, der var blevet glemt, forklarer han.

Der er dog blandet succesrate i forhold til opdragelsen.

- Nogle er rigtig gode til at få skrevet ned, mens det kniber mere med andre, konstaterer Rasmus Jespersen, der med de fleste mejetærskere klar, begynder at se frem til en høst, der ikke behøves at blive helt så intens som sidst.

- Selvfølgelig håber vi på godt høstvejr, men der må også gerne lige blive en enkelt regnsvejrsdag, så vi lige kan få vejret igen. Sådan tror jeg faktisk også, mange landmænd har det, siger mekanikeren.

Flyvende service

Mens det normalt er servicebilerne, der hjælper mejetærsker-teamet hos Sørens og Lynggaard med at leve op til mottoet om ikke at måle driftsstop i timer, men i minutter, tog mekaniker Marius Pedersen forleden mottoet til nye højder.

Mekanikeren satte sig bag styrepinden i sit eget fly og satte kursen mod Samsø, hvor blandt andet en Case 7010 Axial Flow ventede på at blive opgraderet til autostyring med et AFS700 touchdisplay.

- Der var et par mindre opgaver, hvor han kunne have tingene med i flyet, så efter 25 år med fly, så han endelig chancen for at flyve ud til en opgave, fortæller Rasmus Jespersen, der udgør den anden halvdel af høst-teamet hos Sørensen og Lynggaard.

- Han plejer jo at komme kørende i sin lastbil med alt sit grej ud til kunderne, så han sagde også, at han følte sig lidt nøgen ved kun at have et par småting med i flyet, griner Rasmus Jespersen.

Læs også