Stigende interesse for robotter i haven

Gremmeløkke Maskinforretning oplever stor stigning i interessen for robotplæneklippere. Pt. er markedet udfordret på leveringstiden, og de anbefaler derfor, at man får købt i god tid, så der er tid til at vente.

Med solen skinnede fra en næsten skyfri himmel og en lind strøm af kunder, der enten skal have serviceret en motorsav eller plæneklipper, aftale opstart af robotplæneklipper eller købe lidt olie, er der forår i luften, da avisen kigger forbi hos Gremmeløkke Maskinforretning.

- Vi kan godt mærke, at folk så småt er begyndt i haven, lyder det fra Anders Ryberg, mekaniker og robotekspert i forretningen.

- Udfordringerne i år er leveringen af nye maskiner. Så skal man have en robot eller plæneklipper, så få den endelig bestilt, siger han.

 

Stigning på 168 procent

Maskinforretningen har siden 2018 solgt plænerobotter, og oplevet en markant stigning i interessen.

- Vi har solgt med markante årlige stigninger siden 2018. Sidste år var exceptionelt godt. Selv med leveringsproblemer, steg vi 168 procent i 2021.

- Da maskinerne, som vi forhandler, kan dække et areal op til 5.000 kvadratmeter pr. maskine, giver det mulighed for at kunne hjælpe omtrent alle kunder, siger Anders Ryberg og påpeger, at maskiner, der kan tage op til 2.000 kvadratmeter, er populære, og typisk dem, der sælges til en almindelig landbohave.

Græsset gror ved syv grader

Det er dog endnu for tidligt at påbegynde græsslåningen. Jordtemperaturen skal op på syv grader, førend græsset går i vækst.

- Men opsætningen af nye robotter er igang, så kunderne ikke skal vente længere end højst nødvendigt, når de har købt deres maskine, understreger Anders Ryberg.

En robot til hvert behov

Gremmeløkke Maskinforretning forhandler tre forskellige fabrikanter af robotplæneklippere.

- Når kunderne ringer, afstemmes deres behov, og så matcher jeg en maskine til dem ud fra havens udformning, deres behov eller ønske.

- Så det afhænger meget af, hvilken slags have robotten er til, og hvordan den skal kører, siger Anders Ryberg og påpeger, at han helst ikke sælger robotter, hvor han ikke selv laver installationen.

- Så er jeg sikker på, at det hele virker, og kunden får en god oplevelse med deres robotplæneklipper

Robotter udelukker ikke de andre

Den stigende interesser for robotplæneklippere har ikke haft indflydelse på salg af hverken håndskubbere eller havetraktorer.

- Det ene udelukker ikke det andet, siger Anders Ryberg.

- På selve plæneklipper/håndskubberdelen, er salget relativt fast og vi oplever ikke de store ændringer år for år. Men på de store plæneklippere - havetraktorerne, der har vi også set en stigning. Årsagen kan blandt andet være, at hvis man har alt for store haver, så skal man have for store robotter eller for mange af dem, og så når vi en grænse,  hvor det bliver dyrere at investere i robotter end i en havetraktor.

- Så der er heldigvis brug for det hele, lyder det.

Familieforetagende gennem mere end 40 år

Virksomheden Gremmeløkke Maskinforretning startede i 1979, hvor indehaver Poul Rasmussen besluttede, at han ville starte sin egen maskinforretning. Han var 30 år gammel, uddannet mekaniker og drømte om at blive selvstændig. Udover butikkens lokaler, der stadig er de samme i dag, så er der sket meget. I 2017 blev Poul Rasmussens barnebarn, Anders Ryberg, en del af virksomheden, og derved blev Gremmeløkke Maskinforretning et familieforetagende. Det er planen, at Anders Ryberg på sigt, skal overtage virksomheden efter sin bedstefar.

 

Læs også