Ærgrer sig over forældede regler for bæltetraktorer

Trist at forældet lovgivning, der burde høre til på et veteranmuseum, dikterer brugen af moderne landbrugsmaskiner, lyder det fra Brancheforeningen DM&E

En traktor med bælter kan indenfor traktorens normalbredde have en trædeflade, som er op til tre gange større end en hjultraktor i normal bredde. Pressefoto
Byline: Pressefoto

AGCO Danmark har tidligere på året udmeldt, at man ikke længere kan købe deres Fendt bæltetraktorer på det danske marked. Årsagen til denne udmelding er, at traktorerne, Fendt 900 og 1100 MT, er for tunge til at køre i Danmark med en egenvægt over 16 tons.

Maskinerne er godkendt af EU’s TMR-regulativ, og de er derfor godkendt til kørsel på alle EU’s veje. Men på grund af danske særregler er de ikke tilladte på det danske vejnet.

Brancheforeningen DM&E har stor respekt for Fendts beslutning, men de finder samtidig udviklingen trist, da bæltekøretøjer i Danmark er underlagt en lovgivning fra 1955.

Moderne landbrugstraktorer med gummibælter er i Danmark underlagt regler, som har sit udspring i kørsel med stålbælter, som man kender fra en militær kampvogn.

At reglerne også stammer fra tiden, hvor den kolde krig herskede, vidner om, at danske politikere samt myndigheder ikke har fulgt med tiden.

Ifølge DM&E er flere af disse moderne landbrugsmaskiner TMR-godkendt. Det vil sige, at de er vurderet i forhold til slid på vejene og til trafiksikkerhed.

- Selve lovgivningen blev lavet i en periode, hvor bælter altid var lavet af stål, og hvis de skulle være »vejvenlige«, blev de monteret med gummiklodser. Dette stadie er vi for længst forbi, siger Kasper Kjær Jensen, chefkonsulent i DM&E Agro.

Bæltetraktoren er et fantastisk redskab

De danske maskinstationer er meget beviste om den belastning, deres maskiner har på jorden. Når man forsøger at sænke denne påvirkning, gøres det ved at øge kontaktarealet mellem maskinen og jorden. Her er bæltetraktoren et fantastisk godt redskab til at skabe en rigtig stor trædeflade og derved fordele trykket over et stort område i køretøjets længde.

- Som reglerne er i dag, er maskinstationernes eneste mulighed for at fordele dette tryk ved at øge trædefladen i bredden. Dette er til stor gene i trafikken, og i sidste ende ikke nær så godt for jorden som bælter, fortæller Kasper Kjær Jensen.

Ansvarlig beslutning

DM&E finder det meget beklageligt, at forældet dansk færdselslovgivning nu fører til, at maskinudbydere ser sig nødsaget til at trække traktormodeller fra det danske marked.

- Vi mener, at der er en restriktion i forhold til varer og ydelsers frie bevægelighed over grænserne i EU. Det er direkte konkurrenceforvridende, at specielle maskiner kan færdes mere frit i vores nabolande, men de samme køretøjer oplever store restriktioner for at komme rundt på de danske veje. Når det så er sagt, har vi stor respekt for Fendts beslutning, siger Kasper Kjær Jensen.

Opråb til politikere og myndigheder

I en tid hvor man netop taler om ESG, herunder udnyttelse af de bedste og mest bæredygtige teknologier på markedet, opfordrer DM&E inderligt til, at politikere og myndigheder sætter handling bag ordene og giver maskinstationerne og landbruget mulighed for at udnytte de nyeste teknologier til at drive et mere bæredygtigt erhverv, og samtidigt mindsker generne for det omkringliggende samfund, vi alle er en del af.

Læs også