En nypris på cirka 200.000 kroner for fire dæk og udsigt til at holde stille i flere dage, før nogen havde dem på lager.

Det var ikke nogen god dag, da daglig leder af Brovst Grusgrav, Kasper Steffensen, forleden mærkede højre fordæk eksplodere under sin gummiged.

Desuden ville helt nye dæk formentlig kunne overleve den 17 år gamle gummiged, med 18.000 timer på bagen, flere gange og dermed gøre det til en endnu dårligere forretning.

- Det er godt nok ikke sådan lige at bjerge et sæt brugte dæk, konstaterer han over rundstykkerne i grusgravens skurvogn.

I dagens anledning har han selskab af Tino Bakke og Bo Hundahl, makkerparret bag Jysk Dæk i Thisted, og gummigedens redningsmænd.

Efter at have ringet rundt til flere store og små firmaer, lykkedes det nemlig Kasper Steffensen at finde fire brugte dæk, der formentlig vil holde i de fem år, han regner med, at der fortsat skal graves, inden grusgraven lukker og Volvo-geden sandsynligvis også går på pension.

- Det var rigtig godt, at det lykkedes at finde dækkene brugt – og selvfølgelig, at vi kunne få dem til en god pris, konstaterer Kasper Steffensen.

Ikke tid til at vente

At man havde lige netop de fire store reservedele á 600 kg stående på lageret, er en blanding af både forudseenhed og held, vurderer Tino Bakke.

- Kunsten i den her branche er at have de rigtige ting hjemme, for kunden har sjældent tid til at vente på, at dækkene skal bestilles hjem. Det er nu og her, de skal bruge dem, for de bliver kørt lige til, de ikke kan mere. Folk ved jo godt, at nye dæk koster penge, så det er med at få mest muligt ud af dem, fortæller dækmanden, der løser opgaver både i landbruget samt entreprenør- og skovbranchen.

Med kunder, der hurtigst muligt skal have sine køretøjer på hjul igen, bliver opgaverne oftest løst på stedet frem for at hive maskinerne hjem på værkstedet i Thisted.

- Men det er jo ikke hver dag – eller hvert år for den sags skyld – at man får en opgave som den her. Sådan nogle dæk holder jo i mange år. Derfor kan de også stå og fylde på lageret i lang tid. Heldigvis havde vi nogle, da der var brug for det, konstaterer han, inden det bliver tid til at bytte kaffekoppen ud med det hydraulikværktøj, der er nødvendigt, når »futterne« skal skiftes på en maskine, der vejer på den anden side af 30 tons.

Hårdt arbejde

Selvom den hydrauliske momentnøgle og donkraften, der kan løfte 50 tons, sammen med gummigedens skovl klarer den tungeste del af opgaven, kræver hjulskiftet alligevel en hel del mosleri, sved på panden og en dags arbejde af Tino Bakke og Bo Hundahl.

Imens må Kasper Steffensen fortsætte med at servicere kunderne i sin »låneged«, der normalt passer vaskeren i Gøttrup Grusgrav, der ligesom Brovst Grusgrav er en del af Jammerbugt Grus. Jammerbugt Grus hører under Dangrus, som også driver tre grusgrave i Vesthimmerland.

Og lånemaskinen er altså ikke helt det samme, som den gode gamle Volvo L180E, der kan tage 15 tons i én skovlfuld.

- Det bliver dejligt at få den sædvanlige ged tilbage, for den kører altså godt og kan hurtigt få fyldt en lastvogn. Og så bliver det jo nærmest som at få en ny maskine, når hjulene er skiftet, griner han, mens Tino Bakke og Bo Hundahl knokler for at få de gamle Goodyear-dæk skiftet ud med Michelin 775/65 R29-dækkene.

- … kunden har sjældent tid til at vente på, at dækkene skal bestilles hjem. Det er nu og her, de skal bruge dem, for de bliver kørt lige til, de ikke kan mere.

Tino Bakke, Jysk Dæk - Thisted

Maskiner