Økologien står stærkt i foodservice

Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 41 procent i 2022 i forhold til 2021. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Dermed bevarede økologien sin markedsandel i de professionelle køkkener i 2022 med en markedsandel på 13 procent.

Økologiske fødevarer står stærkt i foodservice, og salget steg med 41 procent fra 2,1 milliarder kroner i 2021 til 3,0 milliarder kroner i 2022. Den økologiske markedsandel lå stabilt på 13 procent og overstiger dermed salget af økologi i detail, som ligger på 12 procent. Det oplyser Økologiske Landsforening i en pressemeddelelse.

- Selvom vi har været gennem corona-nedlukninger og inflation, har økologien vist sin værdi og er kommet stærkt tilbage i de professionelle køkkener, siger markedschef for foodservice, Torben Blok, Økologisk Landsforening.

- Når økologien kommer så stærkt ud efter en rigtig svær tid, betyder det, at den er det fremtidssikre valg. Vi ved, at både kommuner, de store kantinekæder og hotelkæder er godt i gang med den økologiske omlægning, så det giver en tro på, at fremtiden er økologisk.

Mejeriprodukter og æg topper

De enkelte økologiske varegruppers andel er forskellige. Økologi udgør 32 procent af det samlede salg af mejeriprodukter og æg, ligesom økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med 21 procent. Økologisk kød og fisk udgør tre procent af varegruppens samlede salg, og frostvarer udgør fem procent. Salget af økologisk kød og fisk steg 11 procent fra 2021 til 2022, men ligger på 20 procent, hvis regner kød og fisk på frost med.

Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til det flotte resultat. Økologiens andel lå her på 30 procent af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 20 procent, mens kantiner på private arbejdspladser lå på 18 procent. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter og lignende med ni procent og hos andet med seks procent af det samlede salg.

Offentlige køkkener går forrest

- De offentlige institutioner og kantiner går forrest. Men vi oplever, at særligt de private kantiner følger lige efter, fordi det er et stærkt konkurrenceparameter at tilbyde økologiske måltider, siger Torben Blok.

Også antallet af økologiske spisemærker holdt skansen i 2022 og var således uændret i forhold til 2021, hvor i alt 3.440 spisesteder har mærket.

- Hen over de kommende to-tre år kommer vi helt sikkert til at se en stigning i antallet af økologiske spisemærker, da rigtigt mange kommuner i øjeblikket er i gang med en økologisk omlægning. Og vi tror på, at også flere hotelkæder kommer med, siger Torben Blok.

Læs også