L&F går i kødet på kampagne

Det holder ikke, når man sammenligner spisning af kød med at ryge cigaretter, slår Flemming Nør-Pedersen fra Landbrug & Fødevarer fast.

Mandag er der sparket gang i en kampagne, der går ud på at få danskerne til at droppe kødet til fordel for fx plantebaserede alternativer. I kampagnen er cigaretter skiftet ud med pølser og lignende produkter, og samtidig har Simple Feast, der står bag kampagnen, oprettet en rådgivningslinje, man kan ringe til, hvis man vil lægge sin kost om. 

- Vi har først og fremmest lavet den for at illustrere, hvor absurd vi som mennesker opfører os. Det, vi i dag tænker på som normalt, vil vi i fremtiden nok tænke på som ret unormalt, siger Jakob Jønck, der er administrerende direktør i Simple Feast ifølge tv2.dk til Ritzau.

Men hvis man spørger hos Landbrug & Fødevarer, er sammenligningen helt ude i hampen. 

- Rygning er helt tydeligt en af de meget store risici, man kan pådrage sig, og som koster mange leveår. Der forligger ikke skyggen af bevis for, at der skulle være lige så farligt at spise en pølse i ny og næ, så det er en dybt misvisende sammenligning, siger direktør i Landbrug & Fødevarer, Flemming Nør-Pedersen ifølge folketidende.dk. 

Han tilføjer, at han ser kampagnen som et forsøg på at sælge egne produkter.

Ifølge verdensundhedsorganisationen WHO forhøjer forarbejdet kød risikoen for at få visse kræftsygdomme med 18 procent, mens rygning forhøjer risikoen for kræft med 2500 procent. 

Læs også