V-ordfører: Brug biodiesel på raps i den tunge trafik

Grøn biodiesel på raps skal være fremtiden i den tunge trafik, mener Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (i gråt jakkesæt) mener, at Agrotellis erfaringer med at producere markrobotter, som kører på biodiesel lavet på raps, også kan bruges i den tunge transport. Han flankeres fra venstre af direktør Ole Green, Agrointelli A/S, Morten Simonsen, Emmelev A/S og Lars Chr. Lilleholt (V). Virksomheden Agrointelli producerer markrobotter, som kører på biodiesel lavet på raps, og Kristian Pihl Lorenzen mener, at erfaringerne fra robotterne kan bruges også i den tunge transport.

Biodiesel produceret på raps kan blive den hurtige genvej til CO2-besparelser i den tunge transport. Men regeringen svigter transportørerne på landevejene, og der er brug for, at biodiesel produceret på raps bliver en del af klimadagsorden.

Det siger Venstres transportordfører, folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen.

- Vi ved godt, hvad der skal til – spørg bare vognmændene – så vi skal have sænket afgifterne på biodiesel, HVO og biogas, så vi kan få tanket de tunge transportkøretøjer med grønne alternative brændstoffer og sikre en mere grøn transport, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Oplagt i Danmark

- Så længe det er billigere at købe almindelig fossil diesel herhjemme, kommer vi ingen vegne. Vi står efterhånden alene i Europa, og Danmark er ved at blive en diesel-ø, hvor de tunge transportkøretøjer fra andre lande tankes. Indtægterne fra disse afgifter svarer stort set til tabet på grænsehandlen, men er det positivt, og klinger det ikke snart af? I Tyskland stormer de grønne lastbiler frem, mens vi står tilbage med den sorte diesel, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han mener, at biodiesel på raps er en oplagt mulighed i Danmark.

- Det tager tid at omstille til el-transport, og der er ikke så meget affald i verden, at al transport kan ske med biodiesel lavet på affald. Derfor er biodiesel på raps en oplagt mulighed til at løse en del af klimaproblemerne hurtigt, siger Kristian Pihl Lorenzen.

Besøgte robot-fabrik

Han besøgte forleden Agrointellis markrobot-fabrik i Lem ved Ringkøbing sammen med tidligere energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) og medejer Morten Simonsen fra Emmelev A/S.

Virksomheden producerer markrobotter, som kører på biodiesel lavet på raps, og Kristian Pihl Lorenzen mener, at erfaringerne fra robotterne kan bruges også i den tunge transport.

Han vil nu tage sagen op i Folketinget.

- Vi skal have gang i forhandlingerne om klimaindsatsen på transportområdet. Erhvervslivet efterlyser rammevilkår på kort og lang sigt og ønsker mål for, hvor meget CO2-belastningen skal nedbringes. Her er biodiesel lavet på raps en god løsning, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Læs også