Torben Hauskov kom i sin beretning også omkring kampagnen, der skulle være et modsvar på den burgrisekampagne, som Dyrenes Beskyttelse lancerede i august måned 2017.

- Vi var aktive i debatten i både trykte og sociale medier, men vi ville gerne gøre endnu mere. Derfor begyndte vi at samle penge ind til en modkampagne – NU ER DET NOK – som den i første omgang kom til at hedde. Mange af jer bidrog, og på knap en uge havde vi fået indsamlet en halv million kroner, fortalte formanden om foreningens indsats og tidslinjen i forløbet.

I oktober annoncerer Erik Larsen på årsmødet i Herning, at LFS fordobler det indsamlede beløb fra 1,2 til 2,4 mio. kr. Samtidig træder LFS ind i styregruppen med formand, næstformand og direktør på linje med repræsentationen i Landsforeningen, og kampagnen skifter navn til En ny dagsorden.

- Nogle af jer advarer mod, at inddragelse af LFS bliver til en syltekrukke, men vi er fortrøstningsfulde, og vi mener, det er en forudsætning for kampagnen, at erhvervet står sammen, bemærkede formanden.
 

Krukken til debat

Bemærkningen om syltekrukken faldt dog ikke i god jord hos Erik Larsen.

- Vi synes det var en rigtig god idé at spytte nogle penge i kampagnen, for vi kunne se et formål med at få det til at køre. Jeg er lidt ked af, at du så siger, at det er havnet i en syltekrukke. Det er i hvert fald ikke min vurdering, og jeg vil derfor også sige, at det var trods alt jeres direktør, som var ansvarlig for den styregruppe, der kørte –  Nicolaj Nørgaard. Det var ham, der kørte hele processen, hvor vi bakkede op mere eller mindre, sagde formanden under debatten og påpegede, at man ikke skal stå og skyde skylden på hinanden.

Som modsvar til Erik Larsens kommentar gjorde Torben Hauskov det klart, at han nu ikke har sagt, at det var en syltekrukke.

- Jeg sagde, at nogen har sagt, at det kunne blive en syltekrukke.

Hvem der så sagde noget om syltekrukke fik de godt 200 fremmødte producenter en time senere i debatten opklaret.

- I bliver ved med at nævne den her syltekrukke, og jeg vil gerne snakke om den her syltekrukke, for jeg er en af dem, der har sagt, at bliver Landbrug & Fødevarer meldt ind, så er det en syltekrukke. Det er det eneste, de ønsker. De ønsker ikke, at I skal køre den her kampagne selv, så det bliver en succes, og de ønsker den slet ikke. Så det står jeg ved, og det fik jeg ret i, lød det fra den tidligere formand for Danske Svineproducenter, Torben Poulsen, hvis udtalelse blev fulgt af udbredte klapsalver.
 

Brancheløsning

- Tak fordi du redder mig, Torben. Nu har Erik jo beskyldt mig for at sige syltekrukke, men det var en anden Torben. Kald det, hvad I vil. Sket er sket. Vi var bare meget enige om, at det her skulle være en brancheløsning. Vi skulle stå sammen i hele branchen. At det så ikke er lykkedes alligevel, det beklager jeg meget, lød det fra Torben Hauskov.

Ifølge formanden er status på situationen nu, at foreningen fortsat håber på opbakning til en sektorløsning for kampagnen, som ellers – desværre – i modsat fald er dødsdømt.

- Men det kræver, at LFS og svineslagterierne siger klart ja eller nej. Det afventer vi stadig, og desværre må vi indrømme, at det ser sort ud, lød det fra Torben Hauskov.