bannerPos

Ny kampagne skal øge interessen for svinekød hos unge

Kampagnen "Glad for Gris" skal være med til at sørge for, at flere i den unge generation får gris på gaflen til måltiderne. Foto: Colourbox

Henning K. Andersen

24-06-2019 08:40
Landbrug & Fødevarer har i samarbejde med den svenske brancheorganisation Svensk Kött sat gang i en forbrugerkampagne for svinekød rettet mod de yngre forbrugere.

Kampagnen er målrettet den unge målgruppe, dvs. de 18-29 årige. Kampagnen starter en bevægelse, der tager afsæt i et manifest, som er koblet op på dét at være ‘Glad for gris’. Der er fokus på maden, fællesskabet og velsmagen. Der er utallige muligheder med gris og disse kommunikeres via sociale medier.

Titlen på kampagnen er i Danmark ‘Glad for gris’ og i Sverige ‘Gilla Gris’.

Formål og budskab
Formålet med kampagnen er at inspirere til at lave god og smagfuld mad med gris gennem inspiration og vejledning om tilberedning. Ifølge analyser ved mange unge ikke, hvordan man tilbereder gris, og der er mange fordomme overfor produktet. 

Derfor er det overordnede budskab, at grisekød smager fantastisk, er nemt at tilberede og kan bruges både, når det skal gå hurtigt, og når der er god tid til at gøre mere ud af det. Det vil udvalget af opskrifterne på gladforgris.dk støtte op om.

Hvad kan kød fra gris?
‘Glad for gris’ henvender sig til unge med budskabet om, at grisekød er mangfoldigt og har uendelige anvendelsesmuligheder. 

Gris er oplagt at bruge til både hverdag og fest, når det skal gå hurtigt, og når der er tid til at kræse om måltidet. 

Kort sagt: Man kan bruge gris til det meste – og så er det tilmed er en god kilde til protein. Derudover er mange af udskæringerne fra gris magre, og hvis det tilberedes korrekt, er også magre udskæringer super lækre og saftige.

Kampagnens fokus er på den gode smagsoplevelse ved gris og måltidet med gris generelt.

Kampagnen har også et ben rettet mod industrien og detailhandlen. Nye udskæringer eller måltidsløsninger skal i handlen i løbet af kampagneperioden.

Det overordnede mål for kampagnen er at stoppe faldet i forbruget af gris blandt målgruppen. Analyser viser, at de unge forbrugere fravælger gris på grund af manglende viden om, hvordan kødet kan tilberedes og serveres. Når de unge spiser udenfor hjemmet, er grisekød den kødtype, de oftest vælger, viser undersøgelser gennemført for Landbrug & Fødevarer. 

Samarbejdet med Svensk Kött
Landbrug & Fødevarer ser store fordele ved samarbejdet med Svensk Kött om kampagnen. På både det svenske og danske marked er der samme udfordringer i forhold til nedgang i forbrug hos den unge målgruppe. Der kan derfor opnås synergi i planlægning og gennemførelse af kampagnen på sociale medier. Landbrug & Fødevarer er ansvarlige for kampagnen i Danmark og Svensk Kött for kampagnen i Sverige. 

Kampagnen har et forventet kampagnebudget over en 3-årig periode på ca. 23 millioner kroner, som fordeles mellem Danmark og Sverige. Heraf skal cirka 20 procent finansieres af de deltagende lande, mens resten af kampagnen medfinansieres af EU-kommissionen via EU’s promotion ordninger. 

Læserbrev: Test for rester af alle sprøjtemidler i økologien

Grundstoffer og naturlige midler i den økologisk produktion bør undergå samme strenge godkendelsesprocedure som andre dansk godkendte bekæmpelsesmidler, og man bør også teste for rester i fødevarerne. Dette er et læserbrev, som vi hos Effektivt Landbrug har valgt at bringe i vores medier.

Der bliver masser af halm i år

Udsigten til en god halmhøst får smilet frem hos formand for foreningen Danske Halmleverandører, Hans Stougaard, der ser halm som et både konkurrence- og miljømæssigt godt alternativ til især flis.

Horsch går nye veje

I dag præsenterer Horsch en række spændende nyheder, blandt andet nye selvkørende sprøjter, jordbehandlingsredskaber, såmaskiner og flere af Horsch-maskinerne er målrettet til det konventionelle landbrug, men fabrikken har i deres mange maskinnyheder stor fokus på organiske landbrug eller hybridlandbrug.

Masser af hø på engene

De ugødede og §3-beskyttede græsarealer ved Tude Å giver masser af godt hø i år.

- Bjærgning af hø på lavbundsjorde er billigere end at lade dem gro til

Michael Andersen på Tøvestensgaarden ved Hejninge nær Slagelse har en god ide, som han gerne vil dele med den nye finansminister Nicolai Vammen. Han kombinerer et højværdiprodukt med miljø- og klimavenlig drift af §3-arealer ved Tude Å.

Majsen er udfordret

Vejret driller majsen, der mange steder er udfordret med uens eller dårlig vækst.

Næringsstofferne er der, men det handler om omfordeling

Næstformanden i brancheforeningen Genanvend Biomasse og projektmanager i Daka Refood, Bjarne Larsen, håber på nogle regelændringer i de statslige støtteordninger, som vil gøre det mere rentabelt at etablere nye biogasanlæg fremover. Især på Sjælland.

Økolog: - Konventionel gylle er et nødvendigt kompromis

Den økologiske landmand Niels Kjær Tvedegaard nord for Randers er selv afhængig af at få tilført gylle fra konventionel husdyrproduktion. En fremtid helt uden konventionel gylle er i teorien mulig, mener han, men det vil have betydning for pris og udbytter. Og så vil der stadig være et problem med hensyn til fosfor og kali.
Side 1 af 1585 (31694 artikler)Prev1234567158315841585Next