bannerPos

Ny kampagne skal øge interessen for svinekød hos unge

Kampagnen "Glad for Gris" skal være med til at sørge for, at flere i den unge generation får gris på gaflen til måltiderne. Foto: Colourbox

Henning K. Andersen

Journalist, Effektivt Landbrug
24-06-2019 08:40
Landbrug & Fødevarer har i samarbejde med den svenske brancheorganisation Svensk Kött sat gang i en forbrugerkampagne for svinekød rettet mod de yngre forbrugere.

Kampagnen er målrettet den unge målgruppe, dvs. de 18-29 årige. Kampagnen starter en bevægelse, der tager afsæt i et manifest, som er koblet op på dét at være ‘Glad for gris’. Der er fokus på maden, fællesskabet og velsmagen. Der er utallige muligheder med gris og disse kommunikeres via sociale medier.

Titlen på kampagnen er i Danmark ‘Glad for gris’ og i Sverige ‘Gilla Gris’.

Formål og budskab
Formålet med kampagnen er at inspirere til at lave god og smagfuld mad med gris gennem inspiration og vejledning om tilberedning. Ifølge analyser ved mange unge ikke, hvordan man tilbereder gris, og der er mange fordomme overfor produktet. 

Derfor er det overordnede budskab, at grisekød smager fantastisk, er nemt at tilberede og kan bruges både, når det skal gå hurtigt, og når der er god tid til at gøre mere ud af det. Det vil udvalget af opskrifterne på gladforgris.dk støtte op om.

Hvad kan kød fra gris?
‘Glad for gris’ henvender sig til unge med budskabet om, at grisekød er mangfoldigt og har uendelige anvendelsesmuligheder. 

Gris er oplagt at bruge til både hverdag og fest, når det skal gå hurtigt, og når der er tid til at kræse om måltidet. 

Kort sagt: Man kan bruge gris til det meste – og så er det tilmed er en god kilde til protein. Derudover er mange af udskæringerne fra gris magre, og hvis det tilberedes korrekt, er også magre udskæringer super lækre og saftige.

Kampagnens fokus er på den gode smagsoplevelse ved gris og måltidet med gris generelt.

Kampagnen har også et ben rettet mod industrien og detailhandlen. Nye udskæringer eller måltidsløsninger skal i handlen i løbet af kampagneperioden.

Det overordnede mål for kampagnen er at stoppe faldet i forbruget af gris blandt målgruppen. Analyser viser, at de unge forbrugere fravælger gris på grund af manglende viden om, hvordan kødet kan tilberedes og serveres. Når de unge spiser udenfor hjemmet, er grisekød den kødtype, de oftest vælger, viser undersøgelser gennemført for Landbrug & Fødevarer. 

Samarbejdet med Svensk Kött
Landbrug & Fødevarer ser store fordele ved samarbejdet med Svensk Kött om kampagnen. På både det svenske og danske marked er der samme udfordringer i forhold til nedgang i forbrug hos den unge målgruppe. Der kan derfor opnås synergi i planlægning og gennemførelse af kampagnen på sociale medier. Landbrug & Fødevarer er ansvarlige for kampagnen i Danmark og Svensk Kött for kampagnen i Sverige. 

Kampagnen har et forventet kampagnebudget over en 3-årig periode på ca. 23 millioner kroner, som fordeles mellem Danmark og Sverige. Heraf skal cirka 20 procent finansieres af de deltagende lande, mens resten af kampagnen medfinansieres af EU-kommissionen via EU’s promotion ordninger. 

Stor optimisme op til årets sukkerroe-kampagne

Prøvetagninger tyder på, at årets sukkerroehøst kan blive rigtig god. Ses van der Have afholdt torsdag marktræf i samarbejde med Nordic Sugar og Bayer på Holgershaab ved Nørre Vedby på Nordfalster.

Tidlig etablering af vintersæd øger behovet for ukrudtsbeskyttelse

Ved senere ukrudtsbekæmpelse skal dosisen hæves for at opnå en tilsvarende effekt, påpeger Patriotisk Selskab. Der må aldrig behandles med prosulfocarb på tør sort jord inden fremspiringen.

ØL: - Vi skal levere på samfundets behov

Vandselskaberne er ligesom den brede befolkning ikke i tvivl om, at de vil have rent vand, og det vil blandt andet sige: Vand fri for alle rester fra landbrugets forbrug af syntetiske pesticider. Det samme gælder i vores mad. Vores kampagne er i det lys et debatindlæg, som kobler borgernes ønske om rent drikkevand med, at de aktivt kan vælge økologi.

Omlægning med succes

Det økologiske marked er i vækst. Vurderingen i branchen er derfor, at der også fremover vil være behov for flere økologiske producenter.

Prisen på omlægningskornet kommer op igen

Økologi er stadig populært og holder prisen. Prisfaldet på korn under omlægning til økologi er et bump på vejen. Det vurderer økologichef i Agri Nord, Thomas Vang Jørgensen.

Jerseyavlere: - Hvad så når markedet er mættet?

Inden længe er det slut med at aflive jerseytyrekalve, og som det ser ud nu, vil man i stedet kunne lave flere kvier til eksport. Men hvad så når eksportmarkedet er mættet, spurgte flere jerseyavlere ved gårsdagens årsmøde i Dansk Jersey i Esbjerg.

Styrelse lægger sig fladt ned og beklager efterafgrødebrev

Et brev fra Landbrugsstyrelsen, som blev sendt ud torsdag aften til landmænd med efterafgrøder, betød ekstra travlhed på planteavlskontorerne fredag morgen. Brevet gjorde landmænd i tvivl om, hvorvidt de havde indberettet deres efterafgrøder til styrelsen korrekt.
Side 1 af 1632 (32627 artikler)Prev1234567163016311632Next