Ny kampagne skal øge interessen for svinekød hos unge

Landbrug & Fødevarer har i samarbejde med den svenske brancheorganisation Svensk Kött sat gang i en forbrugerkampagne for svinekød rettet mod de yngre forbrugere.

Kampagnen er målrettet den unge målgruppe, dvs. de 18-29 årige. Kampagnen starter en bevægelse, der tager afsæt i et manifest, som er koblet op på dét at være ‘Glad for gris’. Der er fokus på maden, fællesskabet og velsmagen. Der er utallige muligheder med gris og disse kommunikeres via sociale medier.

Titlen på kampagnen er i Danmark ‘Glad for gris’ og i Sverige ‘Gilla Gris’.

Formål og budskab
Formålet med kampagnen er at inspirere til at lave god og smagfuld mad med gris gennem inspiration og vejledning om tilberedning. Ifølge analyser ved mange unge ikke, hvordan man tilbereder gris, og der er mange fordomme overfor produktet. 

Derfor er det overordnede budskab, at grisekød smager fantastisk, er nemt at tilberede og kan bruges både, når det skal gå hurtigt, og når der er god tid til at gøre mere ud af det. Det vil udvalget af opskrifterne på gladforgris.dk støtte op om.

Hvad kan kød fra gris?
‘Glad for gris’ henvender sig til unge med budskabet om, at grisekød er mangfoldigt og har uendelige anvendelsesmuligheder. 

Gris er oplagt at bruge til både hverdag og fest, når det skal gå hurtigt, og når der er tid til at kræse om måltidet. 

Kort sagt: Man kan bruge gris til det meste – og så er det tilmed er en god kilde til protein. Derudover er mange af udskæringerne fra gris magre, og hvis det tilberedes korrekt, er også magre udskæringer super lækre og saftige.

Kampagnens fokus er på den gode smagsoplevelse ved gris og måltidet med gris generelt.

Kampagnen har også et ben rettet mod industrien og detailhandlen. Nye udskæringer eller måltidsløsninger skal i handlen i løbet af kampagneperioden.

Det overordnede mål for kampagnen er at stoppe faldet i forbruget af gris blandt målgruppen. Analyser viser, at de unge forbrugere fravælger gris på grund af manglende viden om, hvordan kødet kan tilberedes og serveres. Når de unge spiser udenfor hjemmet, er grisekød den kødtype, de oftest vælger, viser undersøgelser gennemført for Landbrug & Fødevarer. 

Samarbejdet med Svensk Kött
Landbrug & Fødevarer ser store fordele ved samarbejdet med Svensk Kött om kampagnen. På både det svenske og danske marked er der samme udfordringer i forhold til nedgang i forbrug hos den unge målgruppe. Der kan derfor opnås synergi i planlægning og gennemførelse af kampagnen på sociale medier. Landbrug & Fødevarer er ansvarlige for kampagnen i Danmark og Svensk Kött for kampagnen i Sverige. 

Kampagnen har et forventet kampagnebudget over en 3-årig periode på ca. 23 millioner kroner, som fordeles mellem Danmark og Sverige. Heraf skal cirka 20 procent finansieres af de deltagende lande, mens resten af kampagnen medfinansieres af EU-kommissionen via EU’s promotion ordninger. 

Læs også