Der er mange fordele ved at energirenovere sin bolig: Lavere varmeregning, højere husværdi, bedre indeklima og mindre CO2-udledning. Hidtil har de økonomiske argumenter domineret kampagner om at få flere til at energirenovere – men ikke længere.

Med en ny kampagne taler Energistyrelsen direkte til klimabevidstheden hos huskøbere på jagt efter deres første hus. Tiden er moden til det, udtaler vicedirektør i Energistyrelsen Stig Uffe Pedersen.

- Vi har rykket os som befolkning, så klimaet på få år er blevet langt mere fremtrædende i vores bevidsthed. Det gælder ikke mindst kampagnens målgruppe på 25-40-årige. Derfor bruger vi den her kampagne til at fortælle, at man kan sænke sin CO2-udledning ved at energirenovere sin bolig, siger vicedirektøren.

Allerede i 2019 kunne hver anden boligejer ifølge Epinion finde på at foretage investeringer i boligen, hvor det vigtigste var at gøre den mere klimavenlig.

Klimasmart

En vigtig del af kampagnen er testen »Bo med mindre CO2«. Her skal man forbedre et virtuelt hus og spare mest muligt CO2 for 450.000 kroner – for eksempel ved at få nye vinduer eller efterisolere loftet. Hvis man er god til det, er man »Klimasmart«.

- Vi håber at åbne huskøbernes øjne for, at det er klimasmart at energiforbedre. At isolere boligen, eller komme af med oliefyret er en god måde at hjælpe klimaet uden, at man lider afsavn. Tværtimod får du et bedre hjem. Og så må vi heller ikke glemme de økonomiske fordele, for de er der jo stadig, siger Stig Uffe Pedersen.

Ny interaktiv serie

Kampagnen har også udviklet sin egen boligserie: »De helt grønne huskøbere«.

I en serie korte Youtube-film følger vi et ungt par, der sammen med to eksperter går rundt i parrets nye hus og ser på, hvordan det kan forbedres. Seeren kan selv bestemme, hvor de vil hen, og hvad de vil høre om ved at klikke på thumbnails undervejs.

Kampagnen blev lanceret i marts og vil blandt andet møde danskerne på sociale medier og hos ejendomsmæglere. Førstegangskøbere kan desuden finde gode råd om huse og energi på Sparenergi.dk/dit-første-hus.

Find mere om kampagnen på ens.dk.