Pressede 9.300 baller med ny storballepresser
Brian Jensen ved Gadstrup på Sjælland har i denne sæson presset 9.300 midibigballer med sin nye New Holland BigBaler 1290 High Density-presser. Han leverer halm til Avedøreværket og Slagelse Kraftvarmeværk.

Den nye New Holland BigBaler 1290 High Density-presser er udstyret med den prisvindende SmartShift-gearkassen. - Det er en stor fordel ved New Holland BigBaler-presseren, at den er nem at starte på grund af svinghjulet, der fungerer rigtigt godt. Svinghjulet kører en halv gang hurtigere end PTO'en, og når presseren kører, så mærker jeg ikke stempelslagene. Det er virkeligt behageligt at køre med, forklarer Brian Jensen, Gadstrup på Sjælland. Foto: Per Jørgensen
Brian Jensen ved Gadstrup på Sjælland driver maskinstation med fokus på halmhåndtering, og derudover klippes der hegn, udføres smedearbejde, og selv driver han 225 hektar med planteavl.
Brian Jensen har kontrakt med Avedøreværket om levering af 2.750 tons halm og 200 tons til Slagelse Kraftvarmeværk. Han presser selv alt halmen med hans nye New Holland BigBaler 1290 High Density-presser.
Presseren blev købt hos Sivertsen A/S i Roskilde til 2021-sæsonen, og Brian Jensen har presset 9.300 baller på 171 timer, som svarer til 55 baller i gennemsnit i timen.
Mærker ikke stemplerne
- Jeg har ikke brugt noget i år på vedligeholdelse af presseren, og en af fordelene ved presseren er, at den er forholdsvis simpelt opbygget, nem indgang til de forskellige funktioner, så overordnet er jeg rigtig godt tilfreds med New Holland BigBaler-presseren og har haft en god oplevelse med pressen igennem hele 2021-sæsonen, forklarer Brian Jensen og fortsætter:
- Det er en stor fordel ved New Holland BigBaler-presseren, at den er nem at starte på grund af svinghjulet, der fungerer rigtigt godt. Svinghjulet kører en halv gang hurtigere end PTO’en, og når presseren kører, så mærker jeg ikke stempelslagene. Det er virkeligt behageligt at køre med, påpeger han.
New Holland BigBaler 1290 HD-presseren er udstyret med det prisvindende SmartShift-gearkasse, som har en totrins opstartsteknologi, der vandt sølvmedalje på Agritechnica i 2019. Når PTO’en når 850 omdrejninger, aktiveres Easy-start funktionen og skifter automatisk fra første til anden gear, som accelererer svinghjulet op til maksimal hastighed på 1.440 omdrejninger ved fuld PTO-hastighed.
Svinghjulet er tungere sammenlignet med tidligere modeller på BigBaler-presseren og har en diameter på 1.080 mm. Det handler ikke kun om svinghjulets størrelse, det handler om den energi, som bliver genereret ved den høje hastighed. Højere hastighed ganget med større diameter leverer 230 procent mere power i forhold til tidligere New Holland-modeller.
Sparer 46 kg granrester pr. 10.000 baller
BigBaler 1290 High Density har New Hollands Loop Master-knytterteknologi, bygger på det kendte dobbelt knudesystem. Den anden knude er nu en looptype, som er 37 procent stærkere sammenlignet med en standardknude.
Det har resulteret i en forøgelse på op til 26 procent i den samlede brudstyrke, for at reducere granbrud og eliminerer garnresterne, som ellers efterlades tilbage i markerne, og måske kan finde vej til i foderet. Det sparer 46 kg granrester pr. 10.000 baller.
Storballepresseren bliver produceret på New Hollands høstfabrik i Zedelgem i den nordvestlige del af Belgien. Det er det globale center for New Hollands høstmaskiner, hvor der udvikles og produceres mejetærskere, pressere og finsnittere til hele verden.

New Holland HD-presseren, der presser midibigballer, der er 90 centimeter høje har den fordel, at der kan være tre lag på en lastvogn til halmtransport. Højere presningsgrad og flere baller pr. læs har øget kapaciteten i halmlogistikkæden, hjemkørsel, lagring og levering til halmværk med mere end 25 til 30 procent i gennemsnitlig. På billedet ses en fuld lastet lastvogn på vej til Avedøreværket med 36 midibigballer. Foto: Per Jørgensen
Effektiv transport
Siden lanceringen af BigBaler 120 High Density 1290-presseren har den fået otte globale priser for design, innovation og nytænkning. Særligt LoopMaster-knytterne og SmartShift-gearkassen er blevet fremhævet ved presseren.
HD-presseren kan selv skifte styring af det hydrauliske balletryk afhængigt af modstanden og fugtniveauet i afgrøden. Presseren kan automatisk sætte tryk på begge sider af de dobbeltvirkende cylindere og presser ensartede baller selv i biomasseafgrøder med højt fugtindhold.
Den nye BigBaler High Density 1290 gør ballerne op til 22 procent mere kompakte end standard konventionelle storballepressere, hvilket giver en mere effektiv logistik og transport, som er ideelt for landmænd og maskinstationer.
God i tør halm
- New Holland-presseren, der presser midibigballer, der er 90 centimeter høje har den fordel, at der kan være tre lag på en lastvogn til halmtransport. Højere presningsgrad og flere baller pr. læs har øget kapaciteten i halmlogistikkæden, hjemkørsel, lagring og levering til halmværk med 25 til 30 procent i gennemsnit, forklarer Brian Jensen.
- Jeg oplevede med min gamle presser, at jeg i godt vejr var nødt til at køre hjem, men i år havde vi haft et par dage i vinterbyg, hvor det var noget smuldrede halmmasse, men med min nye presser pressede vi også denne dag perfekte baller, hvor vi sidste år slet ikke kørte om eftermiddagen, da vi ikke kunne presse ballerne. I fremtiden skal vi kunne presse halm i al slags vejr, slutter han.