Selvom det ind imellem har været koldt udenfor, er der godt med liv indenfor caféen i Birthesminde, der ligger ved Vipperød i det nordvestlige Sjælland. Bag disken går Maria Bojsen og hendes medarbejdere og serverer blandt andet sandwichers, hvortil der er brugt økologisk grisekød fra gårdens egen produktion.

- Det går godt. Nu har vi bygget det her og er kommet i gang. Nu skal vi bare have det rigtigt etableret, men vi øver os i, hvordan man gør hver dag, siger Maria Bojsen med et smil.

Med hele vejen

Etableringen af caféen betyder, at Maria Bojsen og kollegaerne er inde over kødproduktionen i alle aspekter af den. Men det er ikke uden sine udfordringer, mener hun.

- Vi har jo grisene på marken, vi har faringer, og de problemer, der nu kan være med at have en produktion, og så har vi hele opskæredelen af grisene, forarbejdningen af grisene, og så har vi hele salgsafdelingen både til private kunder og til restauranter. Så man må sige, at det er mange hatte at have på, siger landmanden.

Men det betyder også meget for hende, hvordan tingene foregår på gården.

- Jeg er da pavestolt over at kunne lave det her produkt, som jeg kan stå inde for i hvert eneste led. Vi har også kontakt med kunderne, så vi får virkelig set hele processen fra start til slut, siger hun.

Et resultat af crowdfunding

Udover caféen er der også etableret et charcuteri med salg af specialiteter, som er blevet til via crowdfunding, der er sket blandt andet via Coop. Det har været nødvendigt i en tid, hvor corona-pandemien lagde en seriøs dæmper på aktiviteterne i virksomheden.

- Vi har crowdfundet os til charcuteriet, og det hjalp os med at komme igennem hele fasen med corona-krisen og en opstartsfase, hvor der kom nogle likvide midler og noget omtale, som gjorde, at vi kunne komme videre. På det tidspunkt var det vigtigt, siger Maria Bojsen.

- Jeg er da pavestolt over at kunne lave det her produkt, som jeg kan stå inde for i hvert eneste led. Vi har også kontakt med kunderne, så vi får virkelig set hele processen fra start til slut.

Maria Bojsen

Men vilkårene under corona-tiden har også været med til at præge Birthesmindes virksomhedsaktiviteter på en konstruktiv måde, mener hun.

- Det har været med til at betyde, at vi har fået meget gang i salget til private, hvilket vi satser meget på. For da coronaen kom til Danmark stod vi faktisk lidt med håret i postkassen ved at have mange dyr på marken, uden at kunne få en omsætning, forklarer Maria Bojsen.

Salg er også formidling

Og det stillede krav til hende og medarbejderne.

- Vi var nødt til at finde ud af, hvordan vi kunne få gang i hjulene. Og det var også der, at Coop kom ind i billedet, og vi rigtig fik fat i salget direkte til forbrugerne. Men der har vi så fået noget erfaring på det.

Men det lå måske ikke i kortene før?

- Jo, det gjorde det da i nogen grad, men med pandemien fik det bare fuld fart frem. Vi har set vigtigheden af den del, ikke kun økonomisk, men også formidlingsmæssigt.

Og det, der formidles, har blandt andet rod i tanker om at gøre produktionen af grise mere klimavenligt, oplyser Maria Bojsen.

- Når vi snakker om klimamål og snakker om, hvordan vores kødproduktion i fremtiden skal være, så er det enormt vigtigt, at folk kommer ud og ser tingene med egne øjne, synes jeg. Vi får nogle gode snakke om de ting, så folk ved, hvad det er vi navigerer i, slutter hun.