- Det er svært at lægge fliser, når fingrene på begge hænder er hævede, ømme og gør pokkers ondt, fortæller 56-årig Lynge Madsen, som driver HKS Anlægsgartner & aut. Kloakmester i Hovborg og Roslev v / Skive.

Firmaet har over 30 års erfaring og blev startet i 1980 af Svend Trøst Andersen, som ansatte Lynge Madsen i 1998, der allerede på dette tidspunkt havde 16 års erfaring indenfor faget. I 2005 købte Lynge Madsen halvpart i firmaet og i oktober 2008 købte han resten af firmaet.

Men da Lynge Madsen har arbejdet og brugt sin krop siden han blev konfirmeret, er kroppen godt slidt og det er specielt gået hårdt ud over hans fingre.

- Det er blevet en voldsom begrænsning i mit arbejde, at mine fingre og hænder gør ondt. Det er specielt når det er koldt, det er værst. Jeg har i flere år været nødt til at overlade det hårde flise- og anlægsarbejde til mine 2-3 stabile medarbejdere, og så tager jeg mig selv af kloak – og entreprenør arbejdet, hvor jeg bruger min autoriserede kloakmester eksamen, fortæller Lynge Madsen videre, der dog også på grund af mange andre områder er plaget af, at have ondt i kroppen på grund af slid.

Oplevede effekt af kosttilskud

- I dag har jeg ikke nær så ondt i fingrene som tidligere, da jeg var så heldig - rent tilfældigt - at falde over en artikel på nettet i et landbrugsblad i december måned. Der læste jeg om en landmand, som havde fået det bedre i hans skulder efter at have spist kosttilskud, fra Sundhedsshoppen v / Varde, forklarer Lynge Madsen, og fortsætter:

- Jeg skrev en besked til indehaveren af Sundhedsshoppen, Kirsten Bak Hansen, om at jeg gerne ville ringes op, for at få mere information. Efter en samtale anbefalede Kirsten hvilke produkter jeg skulle gå i gang med, og der var også en vejledning til min kone Birgit, som har knæproblemer. Efter knap en måned kunne jeg mærke det på mine fingre og valgte derfor at fortsætte kuren, hvor vi begge to i starten skulle booste kroppen og tage en større mængde af tre forskellige produkter, blandt andet proteinstoffet kollagen, (aktiv), tang (yumi) og et udtræk fra bark fra franske fyrretræer (pulz).

- Birgit min kone kunne ikke mærke forskel efter 1 måned, men valgte at fortsætte, idet Kirsten på forhånd havde sagt, at vi skulle prøve produkterne i tre måneder inden vi rigtig kunne vurdere effekten, siger Lynge.

Effekten er tydelig

- Efter tre måneder var mine fingre væsentlig bedre og gør ikke så ondt som tidligere. Jeg skal dog stadigvæk passe på med hvad jeg laver, og går med handsker når det er koldt, men det er ingenting i forhold til hvor ømme de var før jeg begyndte at tage kosttilskuddene. Tidligere sov min ene arm også meget, men det har jeg været helt fri for i den sidste måneds tid. Jeg fulgte Kirsten anbefaling og gik efter ca. 3 måneder over på vedligehold og tog kun aktiv og yumi hver anden dag og fortsatte med pulz daglig. Det har jeg gjort i ca. en måned, og nu begynder jeg at kunne mærke mine hænder igen. Kirsten har derfor anbefalet, at jeg skal tage alle 3 produkter daglig i en længere periode, idet jeg er meget slidt, så det er for tidlig at gå over på vedligehold.

60-årige Birgit har problemer med begge hendes knæ, som er godt slidte efter mange års arbejde i hjemmeplejen som rengøringsassistent og mange skridt hver dag. Det ene knæ var så slidt, at det ikke var til at redde, så Birgit har netop her sidst i april måned fået et nyt halvt knæ.

- Jeg fortsætter dog med at tage produkterne, idet jeg nu ikke længere har ondt i det andet knæ, og kan jeg redde det fra operation, så er det i hvert fald et forsøg værd” smiler Birgit glad.

Det er netop med at komme i gang tidsnok, før al brusk er slidt væk. Der skal være lidt brusk tilbage, for at kroppen kan genopbygge ny brusk ud fra det eksisterende.

Anlæg- og entreprenørbranchen

- Der er rigtig mange i vores branche som er godt slidte, men de knokler videre, fortæller Lynge Madsen, der fortsætter:

- Det er derfor jeg gerne vil fortælle, hvad der har hjulpet på mine slidte fingre og i øvrigt en meget slidt krop, for at kunne hjælpe andre” slutter Lynge Madsen, som tænker meget på at gøre en forskel for andre mennesker, blandt andet har han en ung skoletræt dreng i praktik. Drengen skal konfirmeres i år, og er rigtig dygtig til det praktiske arbejde, men ikke til bøgerne. Han trives bedst med at være i gang i stedet for at skulle stilles ved bøgerne, og hos Lynge Madsen, får han lov til at bruge kroppen.

Kosttilskuds produkterne fra Sundhedsshoppen kan selvfølgelig ikke kurere alverdens skavanker og hjælper ikke på alt. Det er derfor vigtigt i forhold til at slidte, ømme led, der gør ondt at komme i gang i tide, inden det er for sent.

Eksemplet med Lynge Madsen, som efter tre måneder gik over på at tage en mindre dosis viser blot, at der hos dem der er mest slidte, skal der en lidt længere opbygnings fase til, da produkterne jo ikke symptombehandler, som mange andre medikamenter gør, men hjælper kroppen med at opbygge den og få løst årsagen til skavankerne.

Ny viden om slidte led

Kirsten Bak Hansen, Sundhedsshoppen fortæller, at der hele tiden kommer ny viden omkring slid og ledproblemer, og da hun selv har haft slid i lænden, hvor hun tilbage i 2009 ikke engang selv kunne tage strømper på, har hun mærket på egen krop, hvad det betyder at have gode, fleksible led.

I dag er der over 1 mio. mennesker som lider at slidte, ømme led der gør ondt ifølge Gigtforeningen. Det svarer til hver 4. voksen som er plaget af at have ondt i leddene og det koster samfundet ca. 18,3 mia. kroner om året – for ikke at tale om alle de menneskelige konsekvenser, som slet ikke kan gøres op i tal.

- Lægevidenskaben kan i dag klare rigtig mange komplicerede operationer, og det er jo også derfor mange får en ny hofte eller nyt knæ mv. Men – det er dog endnu ikke alle legemsdele der kan blive udskiftet med succes. Jeg er så også fra den generation, hvor et hul i bukserne blev lappet i stedet for at smide bukserne ud, siger Kirsten Bak Hansen,

- Derfor tænker jeg også, at det er med – i tide – at reparere på sit helbred, genopbygge det i den grad man kan i stedet for at ”smide” sine egne led ud og erstatte med kunstige led. Det er derfor jeg gerne vil være med til at oplyse og informere om, hvad det er vi selv kan gøre samt hvilke muligheder vi har inden det kommer så vidt, at der skal nyt til, slutter Kirsten Bak Hansen, Sundhedsshoppen.

Se mere på www.sundhedsshoppen.dk.