Kosttilskud fik en finger med i spillet
Mange danskere oplever god effekt med kosttilskud mod kroppens skavanker. Blandt dem anlægsgartner og kloakmester Lynge Madsen, da han havde problemer med sine fingre.

56-årige Lynge Madsen, som driver HKS Anlægsgartner & aut. Kloakmester i Hovborg og Roslev v / Skive, oplevede problemer med hævede fingre. Han søgte hjælp i kosttilskud fra Sundhedsshoppen. Foto: Sundhedsshoppen v/Kirsten Bak Hansen
- Det er svært at lægge fliser, når fingrene på begge hænder er hævede, ømme og gør pokkers ondt, fortæller 56-årig Lynge Madsen, som driver HKS Anlægsgartner & aut. Kloakmester i Hovborg og Roslev ved Skive.
- Det er blevet en voldsom begrænsning i mit arbejde, at mine fingre og hænder gør ondt. Det er specielt når det er koldt, det er værst. Jeg har i flere år været nødt til at overlade det hårde flise- og anlægsarbejde til mine 2-3 stabile medarbejdere, og så tager jeg mig selv af kloak – og entreprenørarbejdet, fortæller Lynge Madsen, der er plaget af, at have ondt i kroppen på grund af slid.
Oplevede effekt af kosttilskud
- I dag har jeg ikke nær så ondt i fingrene som tidligere, da jeg var så heldig - rent tilfældigt - at falde over en artikel på nettet i et landbrugsblad i december måned. Der læste jeg om en landmand, som havde fået det bedre i hans skulder efter at have spist kosttilskud, fra Sundhedsshoppen ved Varde, forklarer Lynge Madsen.
- Jeg skrev en besked til indehaveren af Sundhedsshoppen, Kirsten Bak Hansen, om at jeg gerne ville ringes op, for at få mere information. Efter en samtale anbefalede Kirsten hvilke produkter jeg skulle gå i gang med. Efter knap en måned kunne jeg mærke det på mine fingre og valgte derfor at fortsætte kuren.
- Efter tre måneder var mine fingre væsentlig bedre og gør ikke så ondt som tidligere. Jeg skal dog stadigvæk passe på med hvad jeg laver, og går med handsker når det er koldt, men det er ingenting i forhold til hvor ømme de var før jeg begyndte at tage kosttilskuddene. Tidligere sov min ene arm også meget, men det har jeg været helt fri for i den sidste måneds tid.
Lynge Madsen oplever, at der er flere i brachen, som er nedslidte, men blot knokler videre.
- Det er derfor jeg gerne vil fortælle, hvad der har hjulpet på mine slidte fingre og i øvrigt en meget slidt krop, for at kunne hjælpe andre, siger Lynge Madsen
Eksemplet med Lynge Madsen, som efter tre måneder gik over på at tage en mindre dosis, viser blot, at der hos dem der er mest slidte, skal der en lidt længere opbygningsfase til, da produkterne jo ikke symptombehandler, som mange andre gør, men hjælper kroppen med at opbygge den og få løst årsagen til skavankerne.
Ny viden om slidte led
I dag er der ifølge Gigtforeningen over en miollion mennesker som lider at slidte, ømme led, der gør ondt. Det svarer til hver fjerde voksen, som er plaget af at have ondt i leddene og det koster samfundet omkring 18,3 milliarder kroner om året – for ikke at tale om alle de menneskelige konsekvenser, som ikke kan gøres op i tal.
- Lægevidenskaben kan i dag klare rigtig mange komplicerede operationer, og det er jo også derfor mange får en ny hofte eller nyt knæ med videre. Men – det er dog endnu ikke alle legemsdele der kan blive udskiftet med succes. Jeg er så også fra den generation, hvor et hul i bukserne blev lappet i stedet for at smide bukserne ud, siger Kirsten Bak Hansen,
- Derfor tænker jeg også, at det er med – i tide – at reparere på sit helbred, genopbygge det i den grad man kan i stedet for at »smide« sine egne led ud og erstatte med kunstige led. Det er derfor jeg gerne vil være med til at oplyse og informere om, hvad det er vi selv kan gøre samt hvilke muligheder vi har inden det kommer så vidt, at der skal nyt til, slutter Kirsten Bak Hansen, Sundhedsshoppen.