Biodiesel frembragt fra de gule rapsmarker i det fynske landskab bliver det fremtidige drivmiddel hos Danmarks arealmæssige største havn, Lindø Port of Odense.

I en forsøgsordning skal Emmelev A/S leverer klimavenlig og fossilfri biodiesel, som to af havnens køretøjer i første omgang skal tankes med. Men havnens direktør og ny formand for Danske Havne, Carsten Aa, lægger ikke skjul på potentialet.

- Hvorfor skal verdens største mobilkran med en højde på 57,50 meter og en vægt på 824 ton, som havnen fik leveret i februar, ikke køre på klimavenlig biodiesel i fremtiden, sagde han, da aftalen med Emmelev A/S i sidste uge blev præsenteret, og det første læs biodiesel leveret under overværelse af medejer af Emmelev A/S Morten Simonsen og tidligere klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

- Det er jo kæmpemæssigt potentiale, der er. Vi skal af med den fossile energi - kul og olie - og vi skal ind med den grønne energi. Der er biodiesel absolut en fornuftig løsning. Der er en langt lavere CO2-udledning ved biodiesel end almindelig benzin og diesel, påpeger den fynske Venstre-politiker. 

Kører på ren biodiesel

Emmelev A/S har siden 2002 produceret biodiesel, og i dag udgør biodieselproduktionen en fjerdedel af den fynske virksomheds samlede produktion.

Den diesel, man tanker ved tankstationerne rundt omkring i Danmark, består af omkring syv procent biodiesel.

- Men i Danmark er der ikke mange, der kører på ren biodiesel eller en højere andel end syv procent, som de to køretøjer på havnen skal, fortæller Morten Simonsen, Emmelev A/S.

eh