Populær dumper er blevet opdateret og forbedret
Teknikere og ingeniører har været overalt på den ikoniske dumper Hydrema 912G med justeringer, opdateringer og forbedringer

10 tons dumperen er Hydremas bedste sælgende produkt. Nu er fabrikken klar med en 912G-version med omfattende opgraderinger både i motorrummet, i kabinen og også udvendig på maskinen.
MASKINER Hydrema er klar med 9. generation af storsællerten Hydrema 912. Og dermed en opdateret version af maskinen, som i nogle dele af verden betragtes som et synonym for en 10 tons dumper.
Teknikere og ingeniører på fabrikken i Nordjylland har været rundt overalt på, i og under dumperen i en søgning efter områder, der kunne justeres og opdateres for at skabe forbedringer på maskinen, som i forvejen er Hydremas bedst sælgende produkt.
- Den nye Hydrema 912G-serie har fået en fintuning hele vejen rundt. Det er blevet til langt mere end den motor-opdatering, som mange producenter foretager for at blive ajour med Stage V-kravene til emission. Dem har vi naturligvis også på plads, men tillige har vi set på alle nye muligheder for komfort, enkel og effektiv servicering, samt alt i motorrummet, fortæller Hydremas udviklingschef, Thorkil K. Iversen.
Klar til bio-diesel
Den nye Stage V-motor fra Cummins ikke blot matcher de allerseneste miljøkrav til udledning af emission, men er tillige frigivet til også at køre på den 100 procent biologiske HVO-diesel. For at sikre den renest mulige udstødning har 912G partikelfilter og bruger AdBlue. Motoropbygningen er gjort enklere og er nu uden EGR-ventil. Motoren yder vel at mærke uændret de samme 147 hk som forgængeren i Stage IV.
”Vi oplever stadig stigende krav til lav emission, blandt andet i offentlige udbud. Det gælder specielt ved byrumsopgaver som kloak- og fjernvarmearbejde samt gågaderenoveringer. Det er krav, som Hydrema 912G er mere end klar til at møde”, siger Thorkil K. Iversen.
Blandt rækken af markante tekniske opdateringer er det opgraderede kølesystem med en fuldsvejset køler, som sikrer 10 procent større kølekapacitet. Den nye generation af den populære dumper er desuden udstyret med elektronisk styret kølervinge, som kun kører, når der er behov for det. Der er følere på alle kredse, og ventilatoren fungerer på nøjagtig samme måde som på personbiler. Det sparer både støj og brændstof.
Batteriet slår selv fra
Maskinens hovedafbryder er fuldautomatisk, og systemet slår selv fra, når der ikke er behov for strøm. En stor bekvemmelighed for maskinføreren, som ikke længere skal bekymre sig om at slå hovedafbryderen fra, når han forlader maskinen. Forglemmelse vil ikke længere være årsag til et fladt batteri og nul strøm ved starten på en ny arbejdsdag eller efter en weekend.
Den store Hydrema 912-opgradering kommer også godt rundt i motorrummet, hvor filtre og kontrolsteder nu er placeret, så de kan nås fra jorden. Det er altså ikke længere nødvendigt at bevæge sig over jordplan for at klare den daglige service af dumperen. Samtidig har Hydrema-teknikerne skabt væsentligt bedre adgang også til rensning af køleren.
Alle olieaftapninger er tillige forsynet med Drain Valve-aftapningsventiler. De sikrer både nem og ikke mindst sikker aftapning.
Sikkert ind og ud
Hydrema har også taget højde for den kendsgerning, at mange ulykker med dumpere lidt paradoksalt sker – når maskinføreren stiger ind i og ud af maskinen. Det sker mange gange i løbet af en arbejdsdag med en typisk bymaskine som Hydrema 912G, og derfor er det afgørende vigtigt for maskinførerens helbred og førlighed, at ind- og udstigning kan ske nemt, problemfrit og sikkert.
”Dels har vi forsynet alle ståsteder på maskinen med bredere trin. De sikrer både nem indstigning og perfekt serviceadgang. Dels har dumperen lav opbygning og dermed såkaldt one-step-entrance. Ét trin, så er maskinføreren inde på plant gulv i kabinen”, siger udviklingschef Thorkil K. Iversen.
Hydrema har tradition for at give maskinejerne mulighed for at præge den nye maskine med individuelle tilvalg efter ønsker og behov. Det gælder naturligvis også den nye G-version af fabrikkens mest populære produkt.
- I forvejen har vi mange optioner, men med lanceringen af den nye 912G går vi yderligere et trin op. Dumperen er kendt for sine otte forlygter – fire for oven og fire for neden. Nu giver vi mulighed for, udover LED-arbejdslygter, også at tilvælge LED-forlygter og dermed sikre sig det helt optimale kørelys, fortæller Thorkil K. Iversen.
Varme via telefon og tip-sikkerhed
Inden døre er der mulighed for at få fabriksmonteret Webasto-kabinevarmer, som maskinføreren kan styre med sin mobiltelefon.
912G kan også udstyres med Hoist Assistance, som Hydrema lancerede på den større dumper 922G til Bauma i fjor. Det er et sikkerhedssystem, der fungerer som et elektronisk waterpas. En hældningsindikator i instrumentpanelet viser maskinens hældning både sideværts og i længderetningen. Hvis hældningen bliver for stor, vises en advarsel om, at det ikke er sikkert at tippe.
Hydrema har tillige tilføjet mulighed for at tilvælge et luftaffjedret, ventileret sæde med automatisk vægtindstilling op til 150 kg.
Fabrikken tilbyder et stort udvalg af varianter inden for 912-serien med mulighed for forskellige påbygninger. Et af de mest anvendte og populære valg er MultiTip-systemet, hvor ladet kan drejes 90 grader til hver side. Det gør maskinen fleksibel og er med til at understrege, at der er tale om en rigtig bymaskine, som kan arbejde på meget lidt plads.
Dumperen fås tillige med multichassis uden lad, så der kan monteres redskaber som saltspreder, sandudlægger eller vandvogn. Også montering af frontlift til for eksempel kost eller sneplov står på mulighedernes lange liste. Tillige kan den nye 912G monteres med skinnehjul og gøres til en rail-dumper til arbejde på jernbane. I øvrigt en af de funktioner, hvor Multitip-systemet har meget stor betydning, når der udlægges skærver og andre ballastmaterialer langs jernbanesporene.
jba