Schäffer investerer stort i innovation
Alle motorer mellem 26 og 50 hk er nu 3-cylindrede motorer, som yder et større drejningsmoment og som leverer mere effekt ved lavere omdrejninger end tidligere.

Schäffer har gennem unikke innovationer øget virkningsgraden markant på drivlinjen, lyder det fra den danske importør Helms TMT-Centret A/S, der har afdelinger i Herning, Aarhus og Ringsted.
Den tyske maskinproducent Schäffer følger den grønne trend og opdaterer hele virksomhedens motorprogram og gør læsserne mere energieffektive.
- Schäffer er og har altid været meget kundeorienteret. Derfor vil man ikke acceptere, at nye emissionskrav og konsekvensen heraf - mindre motorer i nogle mellemstørrelse-modeller – stiller brugerne med mindre effektive maskiner.
Derfor har Schäffer gennem unikke innovationer øget virkningsgraden markant på drivlinjen, lyder det fra den danske importør Helms TMT-Centret A/S, der har afdelinger i Herning, Aarhus og Ringsted.
Medindehaver Jakob Helms forklarer, at alle motorer mellem 26 og 50 hk er nu 3-cylindrede motorer, som yder et større drejningsmoment og som leverer mere effekt ved lavere omdrejninger end tidligere.- Det giver brugeren en stærkere og mere økonomisk læsser. Koblet med den nye SPT-transmission (Schäffer Power Transmission) overføres kræfterne endnu mere effektivt til hjulene og forbedre den velkendte Schäffer skubbekraft yderligere, forklarer Jakob Helms.
Øget komfort
SPT-transmissionen byder også på øget komfort sammen med det øgede moment.
- Den elektroniske motorstyring og transmission snakker ganske enkelt sammen og sørger for at optimere transmissionen til motorens drejningsmoment. Samtidig byder de ind med sikkerhedsfunktioner som overophedningsvagt, motoromdrejningsbeskyttelse og mulighed for elektronisk »Speed Control« og »Hill Start«-funktion.
HFT-akslerne er velkendte komponenter i de større Schäffer-læssere og -teleskoplæsser. De er nu også standardudstyr i alle modeller med kardanaksel.
- Fordelene for brugeren er tydelige – større skubbekraft, hurtigere betjening, mindre brændstofforbrug og minimale vedligeholdelsesomkostninger, understreger Jakob Helms.
Ny transmission
Den store forskel i brændstofforbruget hentes i en langt mere effektiv virkningsgrad i det nye hydrauliske transmissionssystem HTF – High Traction Force.
- Virkningstab i et hydraulisk system er en velkendt udfordring, som udvikler varme, og skal håndteres ved køling og dermed opstår et stort behov for køling.
Det nye Schäffer-transmissionssystem øger effektiviteten med 21 procent i transmission og sænker dermed både behovet for køling og forbruget af brændstof, slutter Jakob Helms.
l-l