bannerPos

Vær systematisk omkring din blanders serviceeftersyn

- Mit råd er, at service på fuldfoderblanderen er noget, man lægge ind fast. På store ejendomme er det måske hver tredje, fjerde eller sjette måned, der skal skiftes knive, siger Rasmus Bygum-Krarup.

AF: JACOB LUND-LARSEN

CHEFREDAKTØR
14-08-2020 21:08

Har du en fuldfoderblander, så gør som hos din tandlæge. Få booket regelmæssige serviceeftersyn. Typisk med et halvt års intervaller.

Det er det overordnede råd fra kvægbrugsrådgiver og fuldfoderspecialist Rasmus Bygum-Krarup fra D&K Gruppen. Han er uddannet landmand og er desuden cand.scient. i husdyrvidenskab og har skrevet speciale om kompakt fuldfoder.

- Man skal være mere systematisk omkring sin service. Jeg har været stor fortaler for serviceaftaler. Men desværre kan maskinhandlere være lige så glemsomme som bønder. Og så skal landmanden alligevel minde maskinhandleren om, når der skal laves service.

Mit råd er, at service på fuldfoderblanderen er noget, man lægge ind fast. På store ejendomme er det måske hver tredje, fjerde eller sjette måned, der skal skiftes knive, siger han.

Individuelle behov

Rådgiverens erfaring er, at det ofte er opstarten, der slider på blanderen.

- Men slid er ikke en lineær ting. Det er individuelt og kommer også an på fabrikat. Men jeg vil sige, man minimum skal bestille service en gang årligt. Men meget ofte er det hver sjette måned.

- Der giver derfor mening, hvis man får sine serviceintervaller lagt ind lige efter forårsarbejdet og efter majshøsten f.eks.

- Man kan jo bare gøre ligesom man gør med sin tandlæge, som jo indkalder. Det er der sikkert også nogle af maskinhandlerne, der er rigtigt gode til, vurderer Rasmus Bygum-Krarup.

Nogen synes service er dyrt

Som udgangspunkt kan prisen på service også afholde nogle fra at få udført service.

- Jeg hører nogen bønder siger, de synes, det er dyrt med 10.000-12.000 kroner i service. Men blander man foder for halvanden million kroner om året, er det jo i det regnestykke en lille udgift med to serviceintervaller årligt, pointerer rådgiveren.

Han erkender, at maskinhandlerne har en naturlig interesse i at udføre service på maskiner.

- Jeg oplever landmænd være på vagt, når maskinhandlerne siger noget. Men jeg oplever maskinhandlerne være ordentlige på det her område. Og det er værd at lytte til dem, fordi maskinhandlerne ofte ved, hvor længe et sæt knive holder.

- Så hvis blandekvalitet er vigtigt, skal man jo forholde sig til det. Og man skal sådan set bare lægge serviceintervallerne ind i sit budget. Det er ikke noget, man skal gå og diskutere med sig selv. Det er en budgetfastsat investering.

Og jeg må bare gentage, at det er fascinerende, at vi stadig kan blive overrasket over, at en fuldfoderblander bliver slidt.

Ny dæktryksregulering på Axion 900-traktorerne

Claas har netop lanceret CTIC-dæktryksregulering på Axion 900-traktorserien. Dæktryksbetjeningen er 100 procent Isobus-kompatibel og integreret i Cebis-terminalen.

Stor efterspørgsel på nyt gødningskoncept

I maj 2020 lancerede DLG et nyt gødningskoncept, der er skræddersyet til vinterhvede på planteavlsbrug. Konceptet meldes allerede udsolgt.

Stabilt grisemarked, men ustabilt fundament

Svinenoteringen forbliver i ro på 10,30 og er dermed uændret. Samtidig melder Danish Crown Pork, at efterspørgslen er jævn.

Fire rådgivningsvirksomheder vil samarbejde om konceptrådgivning

Nu vil de fire rådgivningsvirksomheder Velas, Sagro, Vkst og LandboNord samarbejde i virksomheden Dalico.

DM&E fraråder al kørsel til biogas- og industrianlæg

Kørsel til og på biogasanlæg med maskiner bredere end 2.55 m frarådes. Dette skyldes en ny principiel sag med et af DM&E’s medlemmer, og man regner med at køre en retssag for at fastsætte fortolkning af reglerne.

- Vi forventer flere

I alt er der nu bekræftet 29 tilfælde af afrikansk svinepest i den tyske delstat Brandenburg.
Side 1 af 1928 (38558 artikler)Prev1234567192619271928Next