Arla vil finde yderligere en halv milliard euro i effektiviseringer
I forbindelse med en ny femårig strategi har Arla besluttet at finde yderligere 500 millioner euro i effektiviseringer i virksomheden, som bygger videre på det snart tidligere »Calcium«-program.
I 2018 præsenterede Arla en tre-årig spareplan, som skulle medføre besparelser på 400 millioner euro i virksomheden. Programmet, der blev døbt Calcium, har i den grad leveret, og nærmer sig nu sin afslutning. Calcium forventer man her få måneder før årets udgang at have leveret besparelser for et sted mellem 600-650 millioner euro.
Det slutter dog langt fra her for Arla, når det kommer til at finde steder i virksomheden, hvor man kan ændre måden, tingene bliver gjort på, så man sparer penge.
Øger efterbetalingen
I den nye fem-årige strategiplan, som Arla netop har præsenteret, og som virksomheden kalder »Future 26«, er der således også indlagt en effektiviseringsplan, der bygger videre på arbejdet i Calcium. Frem mod 2026 vil man i planen »Fund our Future« finde yderligere 500 millioner euro via besparelser.
- Vi ser effektiviseringer som en kerneværdiskaber i Arla. Ikke kun fordi, at det skaber en god bundlinje, men helt sikkert også fordi, at det giver en stærkere virksomhed, hvor vi kan skabe mere værdi til vores partnere og kunder, sagde Torben Dahl Nyholm, finansdirektør i Arla, da han onsdag formiddag ved et digitalt pressemøde sammen med resten af topledelsen i Arla var med til at præsentere virksomhedens nye fem-årige strategi.
Strategien har især fokus på at skabe en mejeriproduktion, hvor man lever op til de stadig stigende krav fra samfundet om bæredygtighed i forhold til blandt andet klima og sundhed.
Mere sofistikerede områder
Fra finansdirektøren lød det, at man i de kommende år vil øge fokus på automatiseringer og opkvalificering af medarbejdere.
- Nu bevæger vi os ind på mere sofistikerede områder af vores virksomhed, sagde han og forklarede, at man blandt andet i de kommende år vil have større fokus på den del af Arla, som har med salg at gøre, når det kommer til effektiviseringer.
- Det gode er, at det at blive et mere effektivt selskab går hånd-i-hånd med at blive mere bæredygtige. Det bringer faktisk vores klimaaftryk ned også, sagde Torben Dahl Nyholm.
Tidligere har Arla meldt ud, at man i forbindelse med sin nye strategi har ændret på sin konsolideringsstrategi, så man fremover betaler 1,5 eurocent pr. kg leveret mælk til sine andelshavere frem for 1,0 eurocent, som det tidligere er meldt ud.

Ifølge Arlas topchef Peder Tuborgh vil den nye strategi imødekomme forbrugernes hurtigt skiftende madvaner og stigende efterspørgsel på bæredygtigt producerede mejeriprodukter.
Vil investere 30 milliarder
I den nye strategi er hovedbudskabet fra Arla, selskabet vil investere mere end 4 milliarder euro – cirka 30 milliarder kroner – med fokus på bæredygtighed, digitalisering, nye produktionsteknologier og produktudvikling. Samtidigt vil Arla levere »en af branchens mest konkurrencedygtige mælkepriser« til sine andelshavere.
Hvorhenne præcist, at investeringerne de kommende fem år skal foretages, vil Arla dog på nuværende ikke sige mere om. På det digitale pressemøde onsdag lød det, at investeringerne kommer flere steder.
- Men da vi allerede har en signifikant produktionsplatform her i Danmark, så vil en betydelig del af investeringerne selvfølgelig også blive foretaget her i Danmark. Vi kan ikke være mere spicifikke end det, sagde Arlas finansdirektør, Torben Dahl Nyholm.
Fuld opbakning
Fra topchef i Arla, Peder Tuborgh, lød svaret til en hollandsk journalist på pressemødet, at der er fuld opbakning blandt ejerne i Arla til at gøre produktionen mere bæredygtig.
- Vi havde blandt andet et møde i går mellem vores landmænd i Storbritannien. Det, der bliver diskuteret, er ikke, hvorfor vi skal gøre det her. Det er spørgsmålet om hvordan, vi skal gøre det her, sagde han, og slog fast, at det er Arlas mål at være førende inden for bæredygtig mejeriproduktion.
L&F-direktør roser
Flemming Nør-Pedersen, konstitueret direktør i Landbrug & Fødevarer, ser frem til at følge Arlas implementering af sin nye strategi.
- Arla anviser en vej mod en endnu mere bæredygtig mejeriproduktion. Det understreger endnu engang, at danske fødevarevirksomheder, og værdikæderne generelt, er med helt fremme i klimaomstillingen. En investering på mere end 30 milliarder kroner kommer til at gøre en stor forskel i udviklingen af teknologi og nye ideer, siger han.
Han påpeger, at Arlas andelshavere allerede har arbejdet støt på at nedbringe deres klimapåvirkning og er i dag blandt de mest klimaeffektive i verden, idet de producerer mælk med et gennemsnit på 1,15 kg CO2e pr. kilo mælk. Andelshaverne vil også blive styrket i den nye strategi, de kan nemlig se frem til at fordele over en milliard euro i afkast i løbet af de næste fem år via øget efterbetaling..
- I strategien er der et stærkt fokus på andelshaverne. Andelstanken er en stolt dansk tradition, som Arla nu styrker. Jeg glæder mig meget til at følge arbejdet med strategien i de kommende år, siger Flemming Nør-Pedersen.