Roesåning foregik i døgndrift

- Nu kører vi uden pause, fortæller såpilot Carsten Rasmussen, Døllefjelde Maskinstation. Regnvejret langt ind i april har forsinket roesåning meget.

Carsten Rasmussen kører stort set i døgndrift. Foto: Jørgen P. Jensen Såningen er blevet sen, fordi foråret har været regnfuldt, mener Carsten Rasmussen. Foto: Jørgen P. Jensen Der er fuld gang i at så roer ved bygrænsen til Nakskov. Foto: Jørgen P. Jensen Carsten Rasmussen er såpilot på Døllefjelde Maskinstation. Foto: Jørgen P. Jensen

Det så ellers ud til at blive en tidlig roesåning på Lolland i starten af marts.

Men det blev der ikke meget af.

Her, hvor maj måned banker på døren, er der stadig fuld gang i såning af fabriksroer mange steder på Lolland, Falster og det sydlige Sjælland.

Det gælder blandt andet Carsten Rasmussen, der er såpilot på Døllefjelde Maskinstation og i fuld gang med at så roer lige ved bygrænsen til Nakskov.

- Vi har først kunne starte roesåning fra de sidste dage i påsken, og det er meget sent. Sidste år startede vi den 23. marts.

- Nu kører vi stort set i døgndrift. Jeg afløste min kollega, Christian, klokken fire i morges, og vi er i gang 24 timer i døgnet, fortæller han i førerhuset på traktoren.

Han giver det regnfulde forår skylden for den sene såning.

Fint såbed

Noget overraskende her på Lolland er denne mark, der er fyldt med sten og ret sandet. Antagelig en tidligere havbund, der er inddæmmet.

- Såbedet er alligevel OK. Trods sten kan jeg få roefrøene lagt pænt ned, fortæller Carsten Rasmussen, mens han vender og starter et nyt træk med den 12-rækkede, gps-styrede såmaskine.

Han er i gang på en godt 51 hektar stor mark, hvor der skal sås roesorterne Morgan, Nakskov og Castello med omkring 1, 05 unit pr. hektar. Desuden udlægger han en YaraMila 20-3-10 gødning med svovl.

Det kører bare

Og såningen kører uden afbrydelser.

- Jeg kører op til ti hektar for hver gang, jeg skal fylde såkasserne med roefrø. Men gødningstanken skal fyldes efter cirka tre hektar.

51-årige Carsten Rasmussen får samlet godt med overarbejde sammen på Døllefjelde Maskinstation.

- Sidste år nåede jeg op på over 800 overarbejdstimer, selv om jeg gerne ville nøjes med noget mindre, smiler han.

- Vi kører også gylle til biogasanlæg i travle fire måneder. Det tæller hurtigt op i timer.

Læs også