I L&F arbejder man aktivt som lobbyister og direktør Flemming Nør-Pedersen, L&F, startede med at ridse de politiske sejre op, som dette arbejde har ført til i denne regeringsperiode.

-Ser vi tilbage, så er PSO afgiften blevet fjernet, vi har fået adgang til det kinesiske marked, vi har fået en ny husdyrlov, som er emissionsbaseret, vi har fået en EU-godkendt salmonella fri mærkat til danske kyllinger og bo- og gaveafgiften er på vej nedad, ridsede han op.

Han pegede på, at alene i 2018 har L&F været med til at sikre Danmark en fortsat EU-dispensation på 2,3 d.e/ha i 2019/2020, man har fået sat vildsvinehegnet på skinner og arbejdet ved grænsen bliver påbegyndt snart.

Landbruget har fået løfte om bedre generationsskifte via sælgerpantebreve, fået fjernet foderfosfatafgiften, landbrugsskoleuddannelserne er blevet ligestillet med andre kostskoler, landmændene skal ikke betale produktionsafgifter i 2019 og man har fået adgang til økonomisk støtte ved etablering af minivådområder plus, at tørkepakken fra i sommers indeholder et kommissionsarbejde omkring finansieringen i landbruget, som fortsætter ind over det kommende år og den kommende valgperiode.

Når det drejer sig om afrikansk svinepest, er alle de tiltag, L&F kunne tænke sig, blevet imødekommet af myndighederne.

Han understreger, at det er etableret et fortrinligt samarbejde og der ikke kan gøres mere.

- Nu er det op til os alle sammen at passe på og være opmærksomme og til stadighed forklare medarbejderne om alvoren i det her, siger han. Vi er blevet hørt og imødekommet på en række områder, men vi når til gengæld ikke at få en ny vandløbslov, selv om de ”blå” politikere havde lovet det.

Hvornår kommer valget?

Spørger man Flemming Nør-Pedersen om, hvornår folketingsvalget kommer, så arbejdet kan gå videre, lyder gættet på marts måned.
Det bliver et spændende valg, mener han, for alle prognoser indtil videre viser et tæt løb og en del besværligheder, hvis blandt andet De Ny Borgerlige kommer ind.

Vinder rød blok kan landbruget sandsynligvis se frem til en klar klimadagsorden, forudser Flemming Nør-Pedersen mens han til gengæld forestiller sig mere lydhørhed overfor landbrugets ønsker og krav ved en borgerlig regering.

Kommunikationsdirektør Christian Hüttemeier sluttede aftenen af med en forrygende fortælling om, hvorfor følelser kommer før fakta, når vi taler kommunikation og hvorfor L&Fs nye imagekampagne handler om danske fødevarer, som eksporteres ud i verden.

- Den handler om stolthed. Den stolthed I skal have, fordi I er dygtige og producerer fødevarer, som efterspørges over hele verden og den stolthed vi andre bør gribes af – akkurat som vi ranker ryggen, når vi ser en Mærsk container eller en Lurpak, når vi er på ferie langt hjemmefra, sagde Christian Hüttemeier og viste samtlige syv reklamespots, som blev fulgt af mange kommentarer og livlig debat.

Afrikansk svinepest