Fædre vil lave økologisk babymad

Fire unge gutter fra Thy og Mors står bag »Moseriet«, som skal lave økologisk babymad af lokale råvarer.

Opskrifterne og lokalerne er på plads, de er fødevaregodkendt og leverandørerne er i hus. Produktionen af økologisk babymad lavet på lokale råvarer fra hovedsageligt Thy og Mors, starter her i august.

»Moseriet«, som begyndte som en iværksætteridé hos en far fra Mors for et år siden, har fået vind i sejlene.

Ideen til brandet opstod, da Thomas Sandal Hansen fra Mors, som altid har gået med en iværksætterdrøm, funderede over, hvad der skulle være hans næste projekt. Forskellen fra tidligere ideer var dog, at han er blevet far og det fik tankerne hen på et helt bestemt marked.

- Jeg har oplevet, at nybagte forældre og især mødre er villige til at betale meget for det helt rigtige produkt til deres børn, og som målgruppe er de meget specifikke i deres interesser. Så først gik jeg med tanken om babytøj, men der var vi oppe mod for store kæder og så var der de her smoothies, som jeg tænkte, det må man kunne gøre bedre og mere lokalt, siger han.

En god idé

Da Thomas Sandal Hansen havde gået og tænkt lidt, ringede han til sin ven Leo Smith, som han tidligere har både startet og lukket iværksætterideer med.

- Vi blev hurtigt enige om, at det var den bedste idé, vi har fået hidtil, men Leo bor i Aarhus og det var vigtigt, at der var lokale kræfter i det, forklarer idemanden og tilføjer, at det er Leo Smith, som der er ernæringsuddannet, der har stået for al udtænkning af opskrifter og fødevaredelen.

Derfor ringede Thomas Sandal Hansen hurtigt til en anden ven, barndomskammeraten fra Mors, Kasper Mark, som lige siden har været stærkt involveret i virksomheden.

Den sidste mand i foretagende er thyboen Dennis Vang, som kom med kort tid efter Kasper Mark. 

- Hjemme hos os bruger vi de her smoothies til vores pige, men der er et kæmpe hul i markedet. Der er slet ikke samme kærlighed og omtanke, som der er med vores produkt. Og det er højaktuelt i vores samfund, at man vil betale ekstra for en historie, det lokale og økologi. Jeg vidste ikke, at vi manglede det her produkt, men når alternativet opstår, så er det jo virkelig det her, de danske mødre vil have, siger Dennis Vang.

Et dansk produkt

Produktet er indtil videre en økologisk smoothie, som skal sælges i fem smagsvarianter og udelukkende er lavet på danske og lokalproducerede fødevarer. På sigt drømmer drengene også om at kunne kaste sig ud i grød, chips og for eksempel juice, hvis smoothiene bliver en succes.

- Vi skiller os ud ved, at det hele er fra Danmark af, og du kan ikke finde et lignende produkt, hvor der kun er danske råvarer, så er der måske bananer i, og det kan man bare ikke gro her, siger Kasper Mark og kigger ud på de morsøske marker.

Thomas Sandal Hansen tilføjer, at udover den store efterspørgsel på mere økologi og mer-prisen i det, så har drengene taget højde for, at forbrugerne med deres produkt ved, hvor råvarerne er fra.

-  I Danmark tror vi, at økologi er det, hele verden vil have, men andre steder er sporbarhed også meget efterspurgt. Vi gør meget ud af at vise leverandørerne frem, det er dem vi præsenterer, og så skal vi faktisk være så gennemsigtige som muligt, siger idemanden bag.

Hjem til naturen  

Alle drengene er opvokset på landet eller uden for et byskilt i Thy eller på Mors, som de selv beskriver det. De fleste af dem har været i Aarhus for at studere eller arbejde, men er vendt hjem igen, til der hvor der er lidt længere mellem husene.

Foruden at komme tæt på bedsteforældre og tilbage til naturen og vandet, så mener Thomas Sandal Hansen også, at det er en myte, at der er dødt i Udkantsdanmark.

- Der er rigtig mange muligheder heroppe, hvor mange har den opfattelse, at der ikke er jobs eller spændende jobs. Selvfølgelig, er der ikke lige så mange, men der er heller ikke lige så mange om buddet. Så hvis man vil noget, kan du få lov til hvad som helst heroppe, det er mit klare indtryk, forklarer Thomas Sandal Hansen og får gensidige nik fra de andre.

Hård proces

Drengene erkender, at processen til tider har været hård og med mange udsving. Der har været rigtig mange ting, som de har skulle sætte sig ind i, men da Moseriet først fik sin fødevaregodkendelse, har vejen mod mål syntes noget lettere for dem. 

- Det har virkelig været svært at holde sig i gang hele tiden. Det er nemt at komme med en masse ideer, men man skal også udføre det i praksis. Men det, er det gode ved, at vi er et hold, så vi hele tiden kan holde hinanden op på projektet, siger Kasper Mark. 

Thomas Sandal Hansen tilføjer, at det især har været svært med al uvisheden og de mange »hvis’er«, og derfra at blive ved og ved, selvom man ikke altid ved, hvad man laver.

Tror på det 

I dag synes de, at de har et godt hold og opbakningen og modtagelse fra leverandører, familie og venner har været positiv og god. I august starter den første rigtige produktion med startup på 10.000 smoothies, som skal sælges på deres webshop og i forskellige butikker.

Fremadrettet er det meningen, at idemagerne Thomas Sandal Hansen og Leo Smiths roller skal være mere tilbagetrukne. Og det er Kasper Mark og Dennis Vang, som skal trække det store læs med produktion, website, marketing og salg.

Fælles for dem alle er, at de tror på ideen, også ved de, at de får rigtig travlt med at skrælle grøntsager og mose bær i massevis. Succesen satser de på kommer, men de er også klar over, at først skal de i arbejdstøjet, produktet skal brandes og så tager de fire drenge den ellers derfra
 

Læs også