I 2014 oplevede HKScan Denmark A/S en vækst i salget af økologiske kyllinger på 32 procent
Hos HKScan Denmark A/S arbejder man på at øge produktionen
af økologisk kylling markant.
Baggrunden er, at HKScan Denmark – der under mærket Rose
slagter og sælger kyllinger – sidste år oplevede en vækst i slaget af
økologiske kyllinger på 32 procent. Og det var især det danske marked, der drev
væksten.
- Vi har haft vanskeligt ved at følge med efterspørgslen
og levere de økologiske kyllinger, som detailhandlen efterspørger. Vi er i
dialog med vores økologiske producenter om at øge antallet af økologiske
slagtninger og forventer i år at slagte 30 procent flere økologiske kyllinger
sammenlignet med 2014. Men det er en lang proces, fordi det kræver, at der
bygges nye stalde hos producenterne, lyder det fra salgschef for Danmark i
HKScan Denmark Anders Olsen.
HKScan Denmark slagter økologiske kyllinger to gange
ugentligt, og samlet slagter virksomheden mellem 9.600 og 14.400 økologiske
kyllinger om ugen.
Omkring 90 procent af den økologiske produktion sælges i
Danmark.
HKScan Denmarks salg af økologisk kylling i Danmark udgør dog
fortsat kun godt to procent af virksomhedens samlede salg af kylling i Danmark.