Fem procent økologi i storkøkkener

I 2013 blev der solgt økologiske varer til foodservice for knap en milliard kroner, oplyser Danmarks Statistik

Det samlede salg af madvarer til foodservice – det vil sige til køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning med videre – var i 2013 på omkring 18,4 milliarder kroner. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Heraf udgjorde de økologiske varer fem procent – altså et salg på lidt under en milliard kroner.

- Det er lidt under niveauet i detailhandel, hvor økologiske varer udgør cirka otte procent af omsætningen af alle varer, skriver Danmarks Statistik i sin rapport.

Mejerivarer udgjorde den største øko-varegruppe, mens kød udgjorde den mindste del af det økologiske salg til køkkenerne.

Offentlige institutioner – det vil sige hospitaler, børnehaver og så videre – købte økologiske varer til omtrent 33 procent af det samlede økologiske salg til foodservice, mens kantiner på offentlige arbejdspladser stod for yderligere otte procent af salget.

Læs også