I 2013 blev der solgt økologiske varer til foodservice for knap en milliard kroner, oplyser Danmarks Statistik
Det samlede salg af madvarer til foodservice – det vil
sige til køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning
med videre – var i 2013 på omkring 18,4 milliarder kroner. Det viser nye tal
fra Danmarks Statistik.
Heraf udgjorde de økologiske varer fem procent – altså et
salg på lidt under en milliard kroner.
- Det er lidt under niveauet i detailhandel, hvor
økologiske varer udgør cirka otte procent af omsætningen af alle varer, skriver
Danmarks Statistik i sin rapport.
Mejerivarer udgjorde den største øko-varegruppe, mens kød
udgjorde den mindste del af det økologiske salg til køkkenerne.
Offentlige institutioner – det vil sige hospitaler,
børnehaver og så videre – købte økologiske varer til omtrent 33 procent af det
samlede økologiske salg til foodservice, mens kantiner på offentlige
arbejdspladser stod for yderligere otte procent af salget.